• Svensk titel: Last Kiss, The
  • Originaltitel: The Last Kiss
  • Speltid (min): 99
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-06-20
  • Tagline: We all make choices. What's yours?

Zach Braff har gjort det igen. På något sätt lyckas den här mannen pricka rätt i sina val av manus och än en gång bevisar han att ”Scrubs” kräver mer av en skådespelare än vad många tror.

Nu handlar den här recensionen inte om serien ”Scrubs” utan om ”The Last Kiss” med inriktning på just skådespelaren Zach Braff som både regisserade, skrev och spelade i den något geniala filmen ”Garden State” (2004). Den här gången regisserar däremot Tony Goldwyn som kanske mest är känd för att ha spelat i filmer som ”Ghost”, ”The Last Samurai” och på senare tid (sen 1999) även börjat regissera.

”The Last Kiss” är dock Goldwyn’s genombrott som långfilmsregissör och han gör det med bravur. Kanske inte en av de mest svårregisserade filmer på marknaden idag vilket i och för sig skulle ha avslöjat eventuella misstag tydligare.

Filmen är i sig en ganska lågmäld historia som speglar det äktenskapliga livet för många av nutidens par. Michael (Braff) och Jenna som spelas av Jacinda Barrett (”Poseidon”, ”Ladder 49” etc) ska föda sitt första barn. 30-årskrisen börjar krypa inpå Michael och livet har hittills varit ganska utstakat och alla mål är mer eller mindre uppnådda. Bra jobb, blivande pappa och tillsammans med en mer eller mindre perfekt tjej.
Så perfekt att en rädsla om att han, från och med nu, inte kommer få uppleva några fler överraskningar i sitt liv väcks.

Runtomkring honom raseras förhållanden som träd i en utdömd skog. Människorna i hans närhet inser att de håller på att bli vuxna men vägrar acceptera det. Det är välspelat, lågmält, deprimerande och riktigt jäkla bra. Samma ton på humorn som satte prägel på ”Garden State” infinner sig även här och ett annat koncept som lyckades även i den filmen har man tagit stadga på – soundtracket. Jag vet inte om det är herr Braff som väljer musiken, men både ”Garden State” och ”The Last Kiss” har något av filmhistoriens bästa filmmusik. (Recensenten vill dock påpeka att detta är en högst personlig åsikt – men även att han har väldigt bra musiksmak).

Skämt å sido, det här är en väldigt genomtänkt film som i och för sig gjorts förr. Det är en adaption av den italienska filmen "L'Ultimo Baccio” men som även här ges rättvisa. Om man ska säga något negativt så är det kanske lite väl klichéartat på sina ställen – men det är inget som tynger ner filmen betydande.

Den ger som sagt ett starkt intryck på ett lågmält och långsamt sätt. Är du sugen på action eller en romantisk komedi som får dig att skratta högt, så är det här alltså inget för dig.
Jag är iallafall väldigt nyfiken på Zach Braff’s kommande film ”Open Hearts” som han återigen både regisserar, skriver och spelar i.

Daniel Johansson, chefredaktör