Farligt möte

• Svensk titel: Farligt möte
  • Originaltitel: Narrow Margin
  • Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-07-18

En remake på en gammal klassisk film noir från 1952 (”Mord på tåg 63” av Richard Fleischer med Charles McGraw och Marie Windsor.) Carol gömmer sig efter att ha bevittnat ett mord på en känd toppadvokat. Detektiven Caulfield får ett tips från hennes väninna och tar upp jakten på henne. Hans kumpan stryker med, men han hittar henne snart i en stuga i den Kanadensiska vildmarken. Hon är ganska svårövertalad men han lyckas få med henne på ett tåg mot USA och samtidigt jagas de av gangsters.

Detta är ett rätt taffligt och slarvigt tillverkat äventyr och allt känns som om det endast är utfört med den rutin dessa yrkes människor helt säkert besitter. Såväl skådespelare, stuntmän, kameramän, manusförfattare, ljussättare, regissör som de som jobbat med garderoben har gjort ett mediokert arbete, inte ens Gene Hackman som spelar Caulfield går att helt förlåta för detta. Han är annars i mina ögon ett väldigt säkert kort. Jag kan bara spekulera i vad som hänt här – och jag tror att de har sett originalet för många gånger och fått en knäck på självförtroendet allihop. Detta är ju i så fall regissörens ansvar och han borde hängas. Nu är det dock så att detta är en gammal film från 1990 och jag undrar om inte detta får räknas som preskriberat så här 17 år senare. Men lyssna noga medborgare: slösa inga pengar på detta, vänta hellre tills det går att få tag i originalet från 1952 eller tills det görs en remake med värdighet. Det finns faktiskt en riktigt skön behållning med filmen… det är ett stunttrick när Hackman (eller hans stuntman såklart) hoppar ut genom ett fönster när han blir beskjuten och landar rakt på huvudet i jord och gegga, det ser ut som om det gör sjukt ont på riktigt, och jag satte kaffet i halsen… Detta enda ordentliga spännande i filmen och att Hackman är en hjälte höjer upp betyget till en svag 2:a.

Mattias Svensson