La Famiglia

• Svensk titel: La Famiglia
  • Originaltitel: La Famiglia
  • Speltid (min): 123
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-06-13

”Fanny och Alexander på italienska”. Det citatet återfinns på omslaget till Ettore Scolas ”La Famiglia” och jag kan villigt erkänna att det inte var ett säljande argument för min del. Man ska inte tala illa om nyligen avlidna (eller levande heller för den delen) men jag har aldrig varit ett stort fan av Ingmar Bergman. Visst, mannen har onekligen haft otrolig betydelse inte bara för svensk film utan för film i allmänhet, men det är väldigt få av hans filmer som jag tyckt om. ”Jungfrukällan” är en av dessa som jag faktiskt tycker är riktigt, riktigt bra men spektaklet ”Fanny och Alexander” undanbeder jag mig fler visningar av, vänligen men bestämt. Förvisso prisbelönt, men likväl ett pretentiöst dravel i mitt tycke.

Så ni kanske förstår att jag inte blev direkt laddad av att se ovan nämnda citat på omslaget till Scolas film. Det går inte att förneka att det finns likheter mellan dessa bägge familjedramer men till min stora glädje är Scolas film mycket mer tilltalande och även om ambitionsnivån är hög även här blir det aldrig för mycket.

”La Famiglia” tar sin början 1906 med dopet av den lille Carlo, en tilldragelse som samlat hela tjocka släkten. Vi får följa denne Carlo under uppväxten i ett Italien som genomgår stora smärtsamma förändringar i och med revolter och världskrig, men det är också de små vardagliga upplevelserna som formar denne pojke till den man han senare blir. Vi får se honom möta den stora kärleken, bilda familj, vinna och förlora familjemedlemmar och utveckla sig själv till den man som i filmens slut tar emot hela den tjocka släkten på sin 80-årsdag.

Det måste sägas att Vittorio Gassman (1922-2000) i rollen som den vuxne Carlo är fullkomligt strålande! Han gör ett nedtonat, väldigt realistiskt porträtt av en man som varit med om en hel del i livet, varje erfarenhet finns i det alltmer åldrande ansiktet. Lysande! Nästan lika bra är Stefania Sandrelli (”Bakom låsta dörrar”) som Carlos fru och Fanny Ardant som spelar svägerskan som aldrig riktigt kan dra jämnt med Carlo.

”La Famiglia” är en vacker och stillsam berättelse och jag är glad över att jag fått tillfälle att se den. Med ”Fanny och Alexander”-jämförelsen på omslaget hade jag definitivt inte plockat upp den frivilligt från Dvd-hyllan och då hade jag gått miste om en genuint fin filmupplevelse.