Hata Göteborg

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-08-29

”Fucking Åmål”. ”Farväl Falkenberg”. Och nu ”Hata Göteborg”. En titel som klankar ner på en stad brukar garantera en succé. Filmens Göteborg-koppling är förvisso reducerad, då det enda som har med staden att göra är några fotbollshuliganer från Göteborg som gör ett framträdande, plus att en av huvudpersonerna kommer därifrån. Skådeplatsen är Helsingborg.

”Hata Göteborg” handlar om ett dysfunktionellt grabbgäng som har en tråkig attityd. Ledaren Jonas, otäckt spelad av sommarplågemusikern och programledaren Nic Schröder, styr med järnhand, trycker ner sina ”kompisar” och ser till så att gänget hittar på så mycket skit som möjligt. Dit hör oprovocerade slagsmål, street racing och stöld av öl i Danmark. Johan, som precis har gått ut gymnasiet, håller låg profil och har inte vidare roligt med det här kompisgänget. Men han är för feg för att säga emot ledaren, som delar ett barndomstrauma med honom. Och grupptrycket är alldeles för starkt för att brytas. Förändringens vindar hägrar när den softe och världsvane göteborgaren Isak gör entré.

”Hata Göteborg” är en ganska så unik dramakomedi. Vet inte om det är tonen i filmen eller dialogen eller vad det är. Ibland skrattar man till. Ibland balanserar filmskaparna på gränsen till parodi. Andra scener är väldigt starka. Man retar upp sig och vill bara att någon ger gängledaren Jonas en fet smäll på käften! Eller åtminstone att någon i gänget säger ifrån på skarpen och visar lite ryggrad. ”Hata Göteborg” når upp till en angelägen trea för min del, men går kanske hem ännu bättre hos en ungdomligare målgrupp än mina tjugofyra jordsnurr.

Extramaterialet består bland annat av bortklippta scener. Exempelvis sådana som skildrar Jonas flickväns underlägsenhet och Johans misslyckade studentfest. En fristående bonus är den surrealistiska kortfilmen ”Elvismackan”. Den handlar om en man som vänstrar och kommer undan med det, samtidigt som han genomgår konstiga motorvägsdrömmar.