Dead Man's Shoes

• Svensk titel: Dead Man's Shoes
  • Originaltitel: Dead Man's Shoes
  • Speltid (min): 187
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-01-17
  • Tagline: He's in all of us.

Regissören Shane Meadows känner sitt England väl, något som märks i ”Once Upon a Time in the Midlands” (2002) och bioaktuella ”This is England” (2007). Även denna film, ”Dead Man’s Shoes” (2004) utspelar sig i en småstad på Englands landsbygd.

Richard (Paddy Considine) återvänder till sin uppväxtort efter att ha tjänstgjort i armén i ett antal år. Hans yngre bror Anthony är efterbliven och blev en dag ett tacksamt mål för ortens småskurkar då de bestämmer sig för att roa sig lite på hans bekostnad. Det hela fick större proportioner än vad som kanske var meningen till en början, och nu har gänget en hämndlysten storebror efter sig.

Vi får en aning om hur nära bröderna verkligen står varandra eftersom att under filmens inledning rullas bilder från deras uppväxt, ackompanjerat av stämningsfull countrymusik. Ganska snart introduceras skurkarna som plågade Anthony och vi känner alla igen dem sedan förr; knark, alkohol och grabbigt snack om brudar. Men de är för den skull inte särskilt ”onda”, mer dumma och stereotypen av brittiska ”blokes”.

Under filmens gång bjuds man på små tillbakablickar, traditionsenligt i svart-vitt, visas mer och mer vad som egentligen hände den där ödesdigra dagen. För det är inte utan att man undrar varför Richard är så pass ursinnig som han ändå är. Hans ibland intensiva hat och psykotiska framtoning gör att filmen blir stark och känns verkligen på allvar, men denna känsla kommer på kant under stora delar av filmens mittenskikt.

I och med att Richards vrede ibland är så påtaglig så hade filmen gärna fått vara en aning mer otäck eller mörk. Det blir stundtals lojt och snudd på fånigt i vissa scener, utan att för den skull kanske gå över gränsen för skrattretande.

Det är riktigt välspelat rakt igenom och särskilt Paddy Considine i huvudrollen lyckas nå fram genom TV-rutan. Själva storyn där en tystlåten man hämnas en broder eller annan familjemedlem, känns givetvis igen, kanske främst från western-genren. Men det blir också något mer än så, något djupare och gripande till slut och det är ingen film man lätt skakar av sig när den är över.

Stundtals är ”Dead Man’s Shoes” en både bra och stark film, i alla händelser klart sevärd, men betyget dras ned p.g.a. en återkommande brist på känsla av allvar.

Per Wahlgren