Epic Movie

• Svensk titel: Epic Movie
  • Originaltitel: Epic Movie
  • Speltid (min): 89
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-08-15
  • Tagline: We Know It's Big. We Measured.

Charlie Chaplin’s välgjorda ”Diktatorn” (1940), där nazismen och i synnerhet Adolf Hitler hånas, blev den första, riktigt stora parodifilmen. Mel Brooks utvecklade genren under 70- och 80-talet med filmer som ”Det våras för sheriffen” (1975) och ”Det våras för rymden” (1987). Därefter tog Hot Shots-filmerna över under 90-talet och gav stundtals en del godbitar till parodigenren. Vad belönades då 2000-talet med? Jo, den evigt långa ”Scary Movie”-serien.

Regissörerna och manusförfattarna till ”Epic Movie”, Jason Friedberg och Aaron Seltzer, har varit med och utvecklat humorn i ”Scary Movie”, ”Scary Movie 2”, ”Scary Movie 3” och ”Scary Movie 4”. De var så duktiga, påhittiga och produktiva att de nu alltså belönats med varsin registol och därmed sin alldeles egen parodi.

Något som antagligen är menat som filmens handling går ut på följande: Fyra föräldralösa ungdomar, från olika delar av Nordamerika, finner varsin gyllene biljett i till ett ”Epic Adventure”. De möts upp i Willy’s chokladfabrik och äventyret kan börja. Efter lite bajsätande i fabriken inser de att Willy är ond och de lyckas fly ut genom en garderob som tar dem till sagolandet Gnarnia. Där måste de rusta för strid mot den elaka Vita Subban.

Under filmens nära 90 minuter hinns mycket med. Det är snubbelhumor och pruttar lite varstans, allt i ett jobbigt tempo utan någon som helst finess.. Hade man koncentrerat sig på att göra själva parodimomenten bättre och utförligare så hade filmen kanske kunnat stanna vid ”dålig”, istället för ”fantastiskt dålig”.

Det enda positiva som finns att hitta i filmen är de oerhört bra och träffande parodierna på de otroligt överskattade Samuel L Jackson och Johnny Depp’s figur Captain Jack Sparrow från de upphaussade ” Pirates of the Caribbean”-filmerna. Lite cred ska ändå filmskaparna ha som också ger sig på att parodiera Borat, något som verkligen inte är lätt. Föga förvånande misslyckas de, men det var ändå stort av dem att i alla fall göra något som liknande ett försök.

Det är olustigt att se så talanglösa och humorbefriade personer få så mycket utrymme och resurser till att göra filmer som ”Epic Movie”. Men varför görs de då? Jo, för att det finns tillräckligt många där ute i Sverige och världen som gärna betalar för att få ta del av skräpet. Och för alla er så kan jag till sist avslöja en glad nyhet; killarna som skapade denna film står även för manus och regi i kommande ”Scary Movie 5” som når oss 2008. Jo, det är helt sant…

Per Wahlgren