Mumien - drakkejsarens grav

• Svensk titel: Mumien - drakkejsarens grav
  • Originaltitel: Mummy: Tomb of the Dragon Emperor, The
  • Release (Bio): 2008-08-08
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-12-03
  • Tagline: A New Evil Awakens.

Vilken relation har Karlsson till Mumien-filmerna? Han gillade den första gravplundringen. Tyckte att tvåan var bra den också, även om den var nära att drunkna i specialeffekter med otaliga pygméer och den tafflige skorpionkungen. Inför trean är han tveksam över valet av regissör eftersom IQ-befriade ”xXx” är med på Rob Cohens meritlista. Annars är han hoppfull inför Brendan Frasers arkeologcomeback som Rick O´Connell.

Stephen Sommers, som regisserade och skrev de två första filmerna, har alltså blivit ersatt av regissören Cohen som fått filma ett manus skrivet av Smallville-skribenterna Millar & Gough. Sommers producerar däremot trean. Rachel Weisz är dessutom ersatt av Maria Bello i rollen som äventyrarhustrun Evelyn O´Connell. Den gamla mumien är död och begraven och istället är det kampsportsstjärnan Jet Li som står för det övernaturliga motståndet.

”Mumien – drakkejsarens grav” utspelar sig efter andra världskriget, i Kina. Där äger Evelyns bror Jonathan Carnahan (John Hannah) en nattklubb som passande nog heter Imhotep (efter Arnold Vosloos mumie från de två första filmerna). Vad Jonathan inte har berättat för Evelyn och Rick är att deras son Alex O´Connell (Luke Ford) också befinner sig i fjärran östern. Alex skubbar från studierna. Istället upptäcker och undersöker han den mäktige drakkejsaren Hans grav. Alex uttråkade föräldrar lämnar England för att sedermera ansluta sig i kampen mot den nya, kraftfullare mumien som kan styra alla elementen och förvandla sig till ett par pokémonmonster.

Förändringarna är inget man stör sig på. Jet Li gör sig bra som mumie, liksom Michelle Yeoh som den goda häxan Zi Juan. Bello gör en levnadsglad och modig Evy. Och Ford är helt okej som den vuxna pojkvaskern Alex, även om det är tveksamt om han skulle kunna axla huvudrollen i en eventuell fjärde film. Där saknas det nog några hekto karisma. Till och med Kina-intresserade regissören Cohen kommer i stort sett undan med hedern i behåll. Man kan dock önska att han (eller manusförfattarna) pumpat in ännu mer humor i filmen. Karaktärerna är ju sköna och tacksamma att skoja med. Morbror Jonathan i synnerhet kunde fått göra mer än att släppa ner bomber från ett plan och prata med en hårig jak. Filmens fega och tråkiga epilog är också ett minus.

Annars mår Mumien-filmserien bra av ett rejält miljöombyte efter två ökenäventyr i streck. Särskilt snöscenerna i bergen är ett uppfriskande inslag. Jag gillar de hyggliga snömännen som kommer till undsättning. Vem behöver en livräddande sankt bernardshund när det finns en yeti i närheten?

”Mumien – drakkejsarens grav” fyller sin actionkvot väl. Det är något av Cohens specialitet. Extra storslaget blir det när de döda slavarna som begravts intill kinesiska muren väcks till liv, varpå två mumiearméer gör upp i ett stort slag. Konceptet håller alltså en omgång till, men, som sagt, lite mer humor hade ingen dött av. Inte ens en mumie.