Living Dead Girl, The

• Svensk titel: Living Dead Girl, The
  • Originaltitel: La morte vivante
  • Speltid (min): 86
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-09-05

Alla vet vi vad läckande kemikalietunnor ställer till med, eller hur? Vi har sett det i hur många filmer som helst, okända kemikalier rinner ut i marken och tar död på alla djur alternativt skapar hemska mutationer eller kanske till och med väcker döda till liv. I filmen ”The Living Dead Girl” är det sistnämnda alternativet det riktiga. Läckande tunnor placeras i gravkammaren i ett franskt slott (alla slott har gravkammare, det är därför de är så attraktiva på bostadsmarknaden) och den unga Catherine Valmont, vars kropp är ovanligt välbehållen för att ha varit död i två år, väcks till liv. Liv och liv förresten, hon kan närmast beskrivas som en blandning av en zombie och en vampyr då hon behöver blod för att stilla sin törst.

Som av en händelse ringer hennes barndomsväninna Helen till slottet och upptäcker att hennes döda kompis piggnat till. Hon sätter sig genast i bilen och kör dit för att se det med sina egna ögon. Jodå, Catherine verkar definitivt vara på bättringsvägen. Förutom det där med blodet då förstås…

Allteftersom Catherine återfår mer och mer av sitt medvetande eller vad man nu kallar det för hos levande döda börjar hon avsky situationen och sig själv. Hon inser att hon inte är levande och vill inte fortsätta döda för att få sina doser av blod, istället ber hon Helen att förbarma sig över hennes själ och döda henne. Men Helen vill inte ge upp sin återvunna kamrat så lätt, och snart visar det sig vem som är det verkliga monstret.

”The Living Dead Girl” är en i min mening väldigt bra låt med Rob Zombie. Det är däremot inte, fortfarande i min högst personliga mening, en speciellt bra film. Regissören Jean Rollin, som är känd för vampyr- och porrfilmer, vräker på med nakna kroppar, taskiga specialeffekter och massor av klarrött teaterblod. Hade det lagts lite mer pengar på en story och bra skådespelare hade det kanske kunnat bli något, men det här räcker inte. Det är synd, för filmen har ofta väldigt snyggt foto som definitivt håller en högre nivå än slutresultatet.