Sid & Nancy

• Speltid (min): 111
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-11-21

Sid Vicious förs iväg av polisen från ett blodstänkt hotellrum. På badrumsgolvet ligger hans stora kärlek livlös och det som varit deras kärleksnäste har nu blivit en brottsplats. Ett passionsmord? Här är filmen om Sid och Nancy, ett av musikhistoriens mest skandalomsusade par.

Gary Oldman gick ned i vikt till den grad att han hamnade på sjukhus, den inställsamhet som understryker hans storhet som skådespelare. Nuförtiden ses han i biroller i franchiseserier som Harry Potter och Batman, men Oldman har med gamla meriter redan försatt sig i skådespelarnas Hall of Fame. Förklädnaden är en av främsta förmågorna, och likt kamelonten låter han sig formats av omgivningen och visar prov på en fantastisk bredd som vägrar försvinna med borttvättat smink och avlossade hårförlängningar. I fokus står alltid konsten att skapa illusioner genom hederligt karaktärsskådespeleri. Hans dialekt, blick och gester överröstar verkligheten och övertygar under filmens gång att han är Sid Vicious, den musikaliskt undermålige basisten från Sex Pistols som kompenserade med en personlighet och attityd som gjorde honom till punkens största ikon.

Oavsett omständigheter är det alltid Sid och Nancy som står i fokus. Deras jakt på droger, ständiga triviala tjafs och bekymmer. Hela relationen i sig är ett enda otydligt mysterium, och det har regissören Alex Cox tagit tillvara på utan att vare sig förenkla eller krångla till det. Berättandet smyger på en skör tråd som balanserar över ett kaos som går i punkens tecken. Bildspråket är skitigt och vackert i all sin bitterljuva destruktivitet.

Dessa tider finns en kommersiell besatthet av musikers självbiografier som gör att det här DVD-släppet behövs. Som motvikt om inte annat, för att visa hur musikers öde kan vara annat än melodramatiska hyllningar. ”Sid & Nancy” är en fantastisk film helt utan pretentioner, där svett och blod sprids på vita duken utan att bjuda in de annars så obligatoriska tårarna.

Sebastian Lindvall