Primeval: The Hunt For a Killer

• Svensk titel: Primeval: The Hunt For a Killer
  • Originaltitel: Primeval
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-10

Jag erkänner direkt: Jag är en sucker för filmer om förvuxna rovdjur, ju större desto bättre. Hajar – underbart! Krokodiler – härligt! När det gäller de sistnämda är de flitigt förekommande i min DVD-hylla, där klassiska titlar som Lewis Teagues ”Alligator” och Sergio Martinos ”Il fiume del grande caimano” trängs med nyare titlar som ”Lake Placid”. Nyligen släpptes ”Primeval” och jag såg verkligen fram emot 90 minuter härligt krokodilaction.

Tji fick jag.

Det verkar nämligen som om filmmakarna inte riktigt visste vad de ville göra för film. Å ena sidan ville de göra en klassisk monsterrulle, med avbitna lemmar och sprutande blod. Å andra sidan ville de framföra ett budskap om den politiska situationen i världen. För att fullfölja denna ”briljanta” idé bestämde man sig för att använda sig av den sanna historien om krokodilen Gustave, en bjässe till krokodil med smak för människokött. Denna aptit ska han ha lagt sig till med under folkmorden i Rwanda och Burundi, där tusentals döda helt sonika dumpades i floderna. En läskig, men sann historia. För ett par år sedan gjorde National Geographic en dokumentär om jakten på denna krokodil, eller rättare sagt den misslyckade jakten. Gustave är nämligen smartare än att han bara spatserar in i första bästa fälla…

Hur som helst, tillbaka till ”Primeval”. I filmen får vi följa hur en amerikansk TV-reporter, spelad av Dominic Purcell (”Prison Break”) som tillsammans med sin fotograf (spelad av en fruktansvärt dålig Orlando Jones) skickas ner till Burundi för att tillsammans med en kvinnlig reporter göra ett reportage om Gustave. De stöter givetvis på en massa problem och inser snart att det också finns en Little Gustave som är minst lika farlig. Denna lill-Gustav är dock ingen reptil, utan ledare för den lokala gerillan som är minst lika blodtörstig. Oj vad spännande… inte!

Det här är problemet med filmen. Den försöker vara både ”Alligator” och ”Hotel Rwanda” på en gång. Som monsterfilmsdiggare vill man inte matas med en historia om det politiska läget i Afrika! Och de gånger jag är på det humöret att jag vill se något allvarligare och mer seriöst vill jag inte blanda in en massa vrålande CGI-krokodiler i det hela! CGI ja, där har vi ett helt annat problem.

Jag skulle gärna vilja kalla detta en kalkon, men då kalkoner oftast brukar vara åtminstone oavsiktligt roliga och denna film inte ens kan bjuda på det så avstår jag.

Som ett litet tillägg kan nämnas att det finns ett betydligt mer intressant och sevärt reportage om den riktiga Gustave på YouTube: