Kallt byte

• Svensk titel: Kallt byte
  • Originaltitel: Fritt vilt
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-11-07

Kan vi göra spännande rysare i amerikansk anda i Norden? Knappast troligt. Svenska filmmakare är i varje fall inga experter på området. Några som kan är en grupp filmskapare i lusekoftornas förlovade land i väst. ”Kallt byte”, eller ”Fritt vilt” som den heter i original, är något så oväntat som en norsk slasherfilm som visar var IKEA-skåpet ska stå! Bättre än svenska ”Strandvaskaren”.

Fem norska ungdomar, två par och en singel, beger sig till ett avlägset fjäll där mobilen inte har täckning. En av fem bryter benet till följd av vågad snowboardåkning. Bittert nog är det flera timmar till civilisationen om man har en skadad kamrat att bära på. Som tur är hittar gänget ett igenbommat fjällhotell i närheten av olycksplatsen. De bryter sig in, kopplar på strömmen och plåstrar om sin skadade kamrat med Karlssons klister. Kanske ska det ordna sig ändå? Vad de inte vet är att någon utrustad med en ishacka befinner sig alldeles i närheten och har mord i sinnet.

Det sköna är att filmen står sig i jämförelse med de amerikanska förlagorna som ofta ter sig lite väl överdrivna och oinspirerade. ”Kallt byte” har sympatiska, vanliga karaktärer som spelas av duktiga skådespelare. Det tekniska, alltså foto och klippning, flyter på. Musiken saknar endast en starkare signaturmelodi till mördaren. Intrigen vidrör ofrånkomligen många skräckklyschor, men lyckas komma undan med det. Det är nämligen inte helt självklart vad som ska hända på det övergivna hotellet där gästboken har ekat tom i 30 år. Dessutom gör miljön filmen gott: isolerat, snötäckt fjäll är betydligt fräschare än partysuget college.

Den maskerade mördaren är tyst och dödlig, men tack och lov inte hopplöst övermänsklig. Den dialogbefriade slutstriden/upplösningen är stark och klyftig, med en förklaring som höjer filmen ännu ett snäpp. En rolig detalj i sammanhanget är att eftertexterna inleds med en sång som direkt deklarerar att ”alla mina vänner har dött”. Starkt jobbat Norge!