Amazing Journey: The Story of The Who

• Svensk titel: Amazing Journey: The Story of The Who
  • Originaltitel: Amazing Journey: The Story of The Who
  • Speltid (min): 120

Att utnämna The Who till ett av rockvärldens mest inflytelserika band genom tiderna är faktiskt inte särskilt vågat. Många är de grupper och musiker som inspirerats av The Who’s sound och låtskapande. Men hur började allt och hur har bandet förändrats och utvecklats sedan början av 1960-talet? De frågetecknen ska förvandlas till utropstecken efter att man tagit del av dokumentären ”Amazing Journey: The Story of The Who” (2007).

Till en början matas man av snabba klipp med, på sin höjd, meningslånga kommentarer från en mängd personer som hinner försvinna ur bild innan man hunnit förstå vilka de är och än mindre haft möjlighet att koncentrera sig på vad de verkligen säger och tycker. Visst är det en tjusig tanke att låta många komma till tals och få bekräftat att The Who verkligen betytt mycket för sådana som U2, Oasis och Pearl Jam. Men varför sådant högt tempo och så många intryck på kort tid? Det känns som om filmskaparna tar för givet att tittaren har en ganska bra insyn in historien om The Who och vilka de arbetat med genom åren, något som verkligen bör ifrågasättas och kanske rentav anses vara obetänksamt.

Men när kommentarkaoset lagt sig något så börjar presentationer av bandmedlemmarna och deras bakgrunder och uppväxt. Just denna del av den här typen av kronologiskt berättande dokumentärer håller nyckeln till tittarens engagemang; misslyckas man med att skapa ett intresse för huvudpersonerna så faller hela historien. Lyckligtvis är dessa presentationer lagom långa och djupdykande och fokus kan därefter förflyttas till själva musiken och gruppens tidiga stil och sound.

Det är av uppenbara skäl svårt att låta bli att beröra själva musiken i en film om ett rockband, och utan att lägga för stor vikt vid smak så tedde sig världsfenomenet The Who ganska ointressant och tråkigt i jämförelse med samtida, brittiska akter såsom The Rolling Stones och The Beatles. Att de fyra bandmedlemmarna Pete Townsend, Roger Datlrey, Keith Moon och John Entwistle hade både passionen och kunnandet råder det inget tvivel om, men både deras musik, framgång och just denna dokumentärfilm höjs i och med beröringspunkten ”Tommy”. Under 1969 släpptes skivan med detta namn och det var resultatet av bandets låtskrivare Pete Townsend’s passionerade arbete med att skapa en rockopera. ”Tommy” blev en världsuccé och man får gåshud av att ta del av bilderna från deras spelning på Woodstock -69.

När filmen går in i sin andra hälft och behandlar åren efter det stora genombrottet så känns de inledande bakgrundspresentationerna av bandmedlemmarna extra nyttiga och givande. Som tur var läggs lagom mycket fokus på själva musiken och låter personligheterna bakom få bli filmens kärna. Föga förvånande fanns en rivalitet och osämja i bandet och likt ”Some kind of Monster” – dokumentären om Metallica – gör detta att historien är än mer spännande att följa.

För att verkligen uppskatta filmens något röriga första del fullt ut så bör man nog vara ett inbitet The Who-fan, men ”Amazing Journey: The Story of The Who” är tillräckligt bra och välgjord för att alla, oavsett musiksmak, ska kunna uppskatta historien om ett rockbands framgångar och missöden. För den som vill se mer och dyka än djupare in i den värld som The Who rör sig i, så medföljer också en extra DVD med 90 minuter sällan visat material...

Per Wahlgren