Farväl Bafana

• Svensk titel: Farväl Bafana
  • Originaltitel: Goodbye Bafana
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-12-05

Minns ni den mordhotade presidenten i första säsongen av ”24”? Den rollen spelades i alla fall av skådespelaren Dennis Haysbert. I det verklighetsbaserade dramat ”Goodbye Bafana” (”Farväl Bafana”) spelar Haysbert en annan inflytelserik man: den inburade frihetskämpen Nelson Mandela. Danske Bille August (”Pelle Erövraren”, ”En sång för Martin”) står för regin.

”Goodbye Bafana” tar sin början 1968 i Sydafrikas apartheid. Där svarta behandlas fruktansvärt illa och nekas lika rättigheter. En vit kärnfamilj som lyckligt ovetande fått apartheid om bakfoten anländer till fängelseön Robben Island; militären James Gregory (Joseph Fiennes), hans hårfrisörska till hustru och deras två snälla barn. På grund av sina ovanliga språkkunskaper i ett sydafrikanskt språk blir vakten James Gregory chef för censurkontoret. Ett kontor som läser och granskar alla fångars brev så att inga politiska budskap förmedlas.

Gregory ändrar uppfattning efter ett tag och inser att de svarta inte vill de vita något ont. De vill bara ha lika rättigheter och rättvisa. Mandela är inlåst i sin cell stora delar av filmen, som utspelar sig från 1960-talet till 1980-talet. Mandela och hans vakt Gregory utvecklar en förtrolig men begränsad vänskap. Det blir ett jäkla liv när vakten smugglar ut en chokladpralin till Mandelas fru.

Bafana i titeln syftar på vaktens svarthyade och förlorade barndomskamrat som han brukade slåss med bambupinnar mot. Bafana tar ingen större plats i filmen, men representerar något viktigt, nämligen en oskuldsfull barndom där Gregory var tolerant mot andra hudfärger.

Filmen är intressant på så vis att man får följa hur Gregory blir mer och mer upplyst, vilket får konsekvenser privat, och hur hans samvete plågar honom. När allt kommer omkring är både han och Mandela två hederliga pappor som månar om sin familjs välmående. Välspelat, sevärt drama om makt, frihet, apartheid och familjeliv. Det är ”Goodbye Bafana” i ett nötskal.