Catholic Boys

• Svensk titel: Catholic Boys
  • Originaltitel: Heaven help us
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-01-02
  • Tagline: If God had wanted them to be angels, He would have given them wings!

Av någon anledning så känns det som att alla dessa institutionsfilmer, fängelsefilmer och skolfilmer etc, ständigt begränsar sig till att följa en speciell mall. Ständigt får vi följa precis samma stereotyper göra precis samma saker i precis likadana filmer. Det är kanske som så verkligheten ser ut, men i så fall skulle detta vara ett klockrent fall för filmmediet att göra vad det är bra på; vrida på verkligheten för att kunna överraska och underhålla.

”Catholic Boys”, eller ”Heaven help us” som den heter på riktigt, är en film från 1985 som också arbetar på samma utstuderade sätt. Vi får följa ett par elever på en stäng katolsk skola i deras med- och motgångar. Alla de klassiska typerna vi växt upp att älska finns på plats. Vi har den snälla och neutrala huvudpersonen, en slags everyman till för att övervaka situationen, en öppen bok som alla ska kunna läsa in sig själva i. Vi har den feta nörden, och den elaka mobbaren som egentligen har ett gott hjärta bultandes djupt inuti. Och så har vi ju självklart konflikterna och protagonisterna i form av den alltigenom onde läraren som spöstraffar sina elever och den snygga flickan vars gunst alla är ute efter. Tur är det väl då att det finns en snäll lärare som ständigt står på elevernas sida, och en Yoda-rektor som aldrig viker av från sina rättfärdiga principer.

Dessa klyshor sammantagna skapar en film som är precis vad man kan förvänta sig. Det är ingen dålig film, utan egentligen en ganska trevlig och välgjord. Det enda felet är att vi har sett den så många gånger att tiden vi lägger på den är tid åt helvete. Men ibland så kan man ju nöja sig med en film som är trevlig, underhållande och slår hål på ett par timmar, och då är ”Catholic boys” ganska så idealisk. Sedan så kan det ju vara på sin plats att fejsa att filmer som ”Nyckeln till frihet” eller ”Döda poeters sällskap”, som räknas bland världens bästa, varken har mer eller mindre att erbjuda än denna film.