Lips of Blood

• Svensk titel: Lips of Blood
  • Originaltitel: Lèvres de sang
  • Speltid (min): 88
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-12-21

Den unge Frederick har en återkommande dröm om ett slott och han är övertygad om att drömmen är baserad på en tidigare upplevd händelse i hans barndom. Problemet är att han inte har några som helst minnen av detta slott, eller av den unga flicka som bor där och som en natt lät honom stanna hos henne. Hans mor avskriver det som rena fantasier men han kan omöjligt släppa tanken på att det är något mer.

När han på en fest ser en reklambild föreställandes samma slott blir han som besatt att ta reda på vart det ligger. Han letar reda på fotografen och försöker få henne att avslöja var slottet finns. Men vilka är de kvinnor som följer efter honom i skuggorna, och varför har de så vassa tänder? Vad är det hans mor försöker dölja för honom?

Som vanligt när Jean Rollin är i farten bjuds vi på lättklädda vampyrer (och andra damer) och drömlika scenarion. I ”Lips of Blood” byggs en härlig stämning upp och det är en riktigt snygg film, om man bortser från det hemska mode som härjade när den spelades in.

Jag var inte speciellt förtjust i vare sig ”Living Dead Girl” eller ”Requiem for a Vampire” (de enda Jean Rollin-filmer jag sett tidigare) och avskrev mer eller mindre Rollins filmer på ett bräde. Nu får jag dock medge att jag hade fel, ”Lips of Blood” föll mig verkligen på läppen om man får uttrycka det så och jag ser nu fram emot att få se fler filmer från denne regissör.

Jag måste ändå påpeka att Jean Rollins vampyrfilmer inte är som andra vampyrfilmer. Ni som förväntar er något i ”Blade”-stuk, eller ens ”Bram Stoker’s Dracula” bör tänka om, detta är något helt annat. Jag säger inte att ni inte ska se den, det tycker jag definitivt att ni ska göra, men se den med ett öppet sinne och lämna alla jämförelser någon annanstans.