Desperate hours

• Svensk titel: Desperate hours
  • Originaltitel: Butterfly on a Wheel
  • Speltid (min): 91
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-12-27
  • Tagline: Lives will be broken

Neil Randall (Gerard Butler) har en framgångsrik karriär och lever ett lyckligt liv med sin vackra hustru Abby (Maria Bello) och deras lilla dotter Sophie. Plötsligt tar dock det goda en vändning till det motsatta när paret Randall överrumplas av Ryan (Pierce Brosnan) som kallt informerar dem om att om de inte gör som han säger så kommer de aldrig att få återse sin dotter. Av fasa för att den till synes psykopatiske och farlige kidnapparen ska göra sanning av sina hot så deltar Neil och Abby i dennes målmedvetna lek. Det står tidigt klart att Ryan inte är ute efter pengar, något som gör hela situationen än mer skrämmande och förvirrande för de utsatta. Om kidnapparen inte är ute efter en lösensumma, vad är då syftet med det han gör…?

”Desperate Hours” (eller ”Butterfly on a Wheel” som den långt mer passande originaltiteln heter”) är en dramathriller som rör sig inom genres ramar. Vi har sett liknande filmer förr och främst temat ”ond-och-sadistisk-skurk-leker-en-lek-som-går-ut-på-att-plåga-någon” känns inte särskilt fräscht eller spännande. Trots de dåliga oddsen emot sig så lyckas ändå filmskaparna med att leverera en hyggligt spännande film som man inte gärna stänger av förrän alla pusselbitar läggs på plats. Det är snyggt foto och lagom tempo genom filmen som gör att intresset hos tittaren bibehålls eller till och med stegras framförallt mot slutet. Kanske är historien en aning förutsägbar, men i så fall hänger man ändå gärna kvar för att få se om allting ligger till så som man förväntat sig.

Det är ändå tveklöst Gerard Butler och Pierce Brosnan som ska få äran för att ”Desperate Hours” höjer sig över mängden och inte upplevs som den dussinthriller som filmens story envist försöker dra ned den till. Butler lyckas göra ett levande porträtt av en annars utjatad rollfigur; den plågade famlijefadern som försöker rädda sin famlij. Om han inte redan räknas till A-listan i Hollywood så dröjer det inte länge efter de varierande roller han gjort i främst ”Fantomen på operan” (2004) och våldsromantiska ”300” (2006).

Pierce Brosnan kändes på förhand som en stel och tråkig gubbe som förlorat den där charmen som han förlitat sig på så länge, främst då han hjälpte till att sänka James Bond-filmerna till en absolut lägsta nivå. Som tur var ersattes han ju av Daniel Craig och med lite nytänkade hade man helt plöstligt kanske hela Bond-seriens bästa film. Så döm av förvåningen när Bronsan verkligen gör sin roll som den kylige kidnapparen Ryan på ett trovärdigt och intressant sätt. Äntligen får han tala sitt modersmål irländska och det hjälper givetvis till att ge karaktären liv och en distans till de figurer han annars gillat att porträttera på film.

Sammanfattningsvis är ”Desperate Hours” en bra film på så sätt att den, även i en utjatad story, levererar och är perfekt att ta sig an om man gillar dramathrillers och vill bli underhållen i 90 minuter.

Per Wahlgren