Captivity

• Release (Blu-ray/DVD): 2008-01-30

Elisha Cuthbert (”House of Wax”) är mest känd för att ha spelat tjugofyratimmarshjälten Jack Bauers dotter i ett antal säsonger av tv-serien ”24”. I säsong ett blev hennes karaktär Kim kidnappad. I ”Captivity” blir hennes karaktär kidnappad. Vilken karaktär spelar hon i den här fångenskapsthrillern? Cuthbert spelar supermodellen Jennifer Tree som är på toppen av sin karriär. Under en välgörenhetstillställning blir hon drogad och kidnappad. När hon märkbart förvirrad återfår medvetandet befinner hon sig i en mörk källare på okänd destination. Någon bevakar henne och manipulerar henne som en råtta i en bur. Ger henne falska flyktmöjligheter bara för att fånga in henne igen. Polisen utreder fallet och för en kamp mot klockan.

Jag saknar den klassiska etableringen av huvudpersonen. Jennifer blir tillfångatagen på direkten, innan vi bryr oss om henne, utan att vi vet så mycket om henne, hennes intressen och hennes känsloliv. Det lilla vi får veta kommer från intervjuvideoband som mördaren tittar på. Videoband där modellen svarar på standardfrågor och råkar avslöja några av sina rädslor. Hon är rädd för mörkret. Det utnyttjar förstås den klippboksgalne kidnapparen. Cuthbert fungerar hyfsat i huvudrollen, men kan inte anklagas för att göra sitt livs roll.

Som välbehövligt bollplank i denna inlåsta tillvaro introduceras Gary efter ett tag. Han är inlåst i rummet bredvid och symboliserar hopp. Allt som skiljer honom från Jennifer är en skitig ruta. Jennifer och Gary börjar prata med varandra och finner tröst i att sitta i samma sjunkande båt och tända ett minskande lager av kortvariga tändstickor. Relationen gör filmen gott och helt plötsligt har supermodellen någon att bry sig om mer än sig själv. Då förvandlar den rubbade kidnapparen Jennifer till ett levande timglas (se dvd-omslaget). Ska hon drunkna i sand framför ögonen på den hjälplöse Gary? Hinner polisen fram i tid? Vem ligger bakom kidnappningen?

”Captivity” är en spännande och händelserik thriller som håller intresset uppe hela vägen. Den är inte lika smart som betydligt brutalare ”Saw”, men definitivt smartare än genomsnittet, även om man kan räkna ut vissa saker. Som ofta är fallet i denna genre så finns det minst en osannolik händelse att hänga upp sig på: Två till synes likviderade personer vaknar till liv när det passar handlingen. En person som vaknar till liv, okej då, men när det händer två gånger inom loppet av några minuter... Och en mer etablerad filmstjärna hade gjort huvudrollen större rättvisa känns det som. ”Captivity” bjuder likväl på tillräckligt med obehag och nytänkande för att bli ihågkommen som en pålitlig thriller. Absolut värd att hyra en kall vinterkväll, under förutsättning att man inte lider av klaustrofobi.