På smällen

• Svensk titel: På smällen
  • Originaltitel: Knocked Up
  • Speltid (min): 127
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-12-12
  • Tagline: Save the due date.

Om du ogillade ”The 40-year old virgin” kan du sluta läsa här. Tonen är detsamma när Apatow återvänder för att berätta om ett omaka pars fylleligg som kompliceras med en graviditet. Tanken på ett barn lockar mer än abort. De bestämmer sig för att ge varandra en chans och hela familjegrejen ett försök. Problemet är att hon är driven karriärkvinna och han en gräsrökande slacker som lever på försäkringspengar.

”På smällen” har en speltid på över två timmar som gör att den står ut från konkurrenterna. Utrymmet behövs då regissören Judd Apatow vägrat döda sina darlings och istället envisas med att berätta från två perspektiv. Först ut är karaktärsstudierna av de två individerna. Dialog står som främsta verktyg vid försök till realistisk skildring av det vardagliga, Som huvudpersonernas soloäventyr, men när deras vägar möts uppstår hederlig situationskomedi. Resultatet blir en film som kunde varje tajtare, men vill kompensera med att vara rik på innehåll. Komiken haltar ibland men nyanser syns som annars är sällsynta bland amerikanska komedier.

Det här är en grabbfilm, för hur mycket fokus som än tilldelas det kvinnliga är det ändå Seth Rogen som ges strålkastarljuset i manliga huvudrollen. Han har en naturlig charm och självdistans som yngre generationen kan relatera till, och växer snabbt in i skorna som en modern slackerikon. ”På smällen” kan ses som läxan om att växa upp, men det är just det barnsliga som är träffsäkert och därför krockar berättelsens moral med filmens underhållningskvaliteter.

Sebastian Lindvall