A Mighty Heart

• Svensk titel: A Mighty Heart
  • Originaltitel: A Mighty Heart
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-02-26

Michael Winterbottoms senaste film heter ”A mighty heart” och handlar om ett journalistpar i Pakistan, där maken blir kidnappad av terrorister. Under filmens resterande del får vi sedan följa frugans infernaliska jakt på sin make. Filmen bygger på en verklig händelse som inträffade för ett par år sedan i svallvågorna efter 9/11 då Mariane Pearl fick maken Daniel oförklarligt kidnappad på samma sätt som filmen beskriver. På dvdn så föregås själva filmen av ett kort förord från den stiftelse som Mariane startade efter dessa händelser, där det berättas lite om bakgrunden till filmen så att man bättre ska förstå den. Detta förord råder jag er att använda som ett efterord istället, då det idiotiskt nog avslöjar i princip hela filmen.

Man kan på många sätt se ”A mighty heart” som myntets baksida av ”The road to Guantanamo”, som var Winterbottoms senaste film. Dock så känns det som att denna film misslyckas på de ställen där den tidigare lyckades. Winterbottoms formspråk har de senaste åren gått mot att efterlikna dokumentärfilmens, med ett enkelt handkamerafoto, och naturligt klipparbete. Också själva historieberättandet går i samma linje, och försöker att vara så enkelt som möjligt för att på så sätt få oss att förstå och bli berörda. Det finns dock en hårfin linje som avgränsar det minimala från det banala, och här känns det lite som Winterbottom hamnar på fel sida av den linjen ett par gånger för mycket. Där filmen försöker vara bussig och axelklappande med ett stort antal förklarande textskyltar och tillbakablickar, så blir det någonstans bara rörigt och svårt att hänga med i. Vid ett tillfälle i filmen så ritar en av huvudpersonerna upp situationens nyckelpersoner i en tankekarta på en whiteboard, och redan vid detta tillfälle förstår vi att man inte ens räknar med att publiken alls ska hänga med i den invecklade intrigen. Det är därför mycket motsägelsefullt att filmen samtidigt försöker förklara allt för oss, och skriva det i våra pannor.

Historien är dock intressant, och dess etiska och moraliska frågeställningar. Det är alltid intressant att få ta del av den brinnande heta terroristfrågan i ett lite mer opartiskt ljus. Angelina Jolie, som tidigare bara varit en av dessa plojskådisar, sticker för första gången ut hakan och bjuder på en riktigt bra och fullt trovärdig rollprestation. Problem med att vara trovärdig är något filmen åtminstone någonting filmen inte har, i sitt dokumentära upplägg så är filmen från början 100% seriös och 100% rakt på sak, någonting som bör uppskattas.