Rännstensungar

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-06-06

Stockholm. På den gamla goda tiden när pojkar hade gubbiga kepsar och flickor rosetter i håret. Johan Fahlén (Cornelis Vreeswijk) är en godhjärtad och gitarrspelande konstnär som inte får några tavlor sålda. Han hotas av vräkning, men håller modet uppe. Fahlén tar hand om den rullstolsbundna och blomsterälskande flickan Ninni (Karin Falck) efter att hennes mamma hastigt gått bort. En surtant i söderkåken, som fjäskar uppåt och sparkar neråt, vill att fattigvården ska omhänderta flickan istället. Parallellt med denna storyline skildras rännstensungarnas charmiga busstreck; uppfiskade hattar och ärtrörsattacker.

Feelgoodramat ”Rännstensungar” från 1974 är förlagan till hyllade ”Förortsungar” från 2006. Och den huvudsakliga handlingen är verkligen densamma, med en hygglig gitarrspelande man som tar sig an en flicka, oskyldigt anklagas för brott och blir intresserad av socialsekreteraren. (Även om kärleken mellan socialtanten och konstnären mest antyds i ömsinta blickar i originalfilmen.) Båda filmerna har något att säga om sin samtid och barnen som lever i den. Båda har fina sångsekvenser. (Även om det är lite synd att mästertrubaduren Vreeswijk inte framförde några av sina mer kända och fyndiga låtar, när ändå tillfälle gavs.)

Vreeswijk är väl ingen Dramaten-skådis, men skådespeleriet räcker liksom till i denna vardagsskildring. Barnen gör bra ifrån sig de också, bortsett från någon halvkrystad scen med barnskådisen Falck, där det blir lite för präktigt. Gösta Prüzelius (patriarken Reidar i evighetssåpan ”Rederiet”) är alltid stabil med glimten i ögat. Här spelar han en fin herre som äger fastigheten Fahlén bor i. Monica Zetterlund spelar den sura granntanten med bravur.

Man får ha överseende med ett antal klumpiga klipp och den stundtals bristande bildkvalitén. ”Rännstensungar” är en oborstad svensk filmklassiker som man lätt tar till sig. Strongt av Noble Entertainment att ge ut den på dvd 2007, fast mindre lyckat att inte texta den och onödigt att inte klargöra kopplingen till ”Förortsungar”.