• Svensk titel: Utan trosor i Tyrolen
  • Originaltitel: Geh, zieh dein Dirndl aus
  • Speltid (min): 80
  • Release (Bio): 1974-03-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-03-26
  • IMDb: Utan trosor i Tyrolen

När den pryda storstadskvinnan Gisela Horn tar över en av gårdarna på den Tyrolska landsbygden möts hon av både positiva och negativa reaktioner. Drängarna och pigan på gården har ingenting emot henne då de kan härja fritt utan att hon märker något. De andra bönderna på gårdarna intill är dock inte lika nöjda då de själv gärna vill lägga beslag på marken. Efter ett litet rådslag har de kommit fram till att det enda sättet att driva Gisela tillbaka till staden är att skrämma bort hennes arbetare. Drängarna kommer definitivt inte att lämna gården så länge den lättfotade pigan Zenzi finns kvar så lösningen ligger i att hitta en italienare till henne. För det vet ju alla att kvinnor inte kan stå emot italienare…

Som av en slump är en italiensk man, Vittorio Parmesano, på väg till byn. Hans uppgift är att lära två italienska flickor tyska, men för att få jobbet var han tvungen att låtsas vara homosexuell, annars hade deras far aldrig gått med på resan. Tyvärr är sällskapets chaufför homosexuell ”på riktigt” och gör allt och lite till för att lägga vantarna på Vittorio.

Så nu är det då dags. Kommer Zenzi att falla för Vittorio, eller stannar hon hellre kvar hos drängen Toni? Får Vittorio komma till skott med de italienska töserna, eller vill de hellre ha drängen Sepp? Men är inte Sepp redan involverad med både servitrisen Resi och flickan Rosl (även om det egentligen var Rosl’s mamma)? Och Gisela Horn då, kommer hon att övervinna sin prydhet?

”Utan trosor i Tyrolen” tillhör kategorin filmer som de flesta har hört talas om men som få verkligen har sett. Få och få förresten, 315000 svenskar såg filmen på bio när det begav sig. Det handlar alltså om gladporr, vilket är ett ganska konstigt namn på en genre. ”Glad” köper jag rakt av, det är idel glada miner och skratt filmen igenom men det vete fan om ”porr” passar in så bra. Visst är det en hel del naket men det guppar inte mycket mer under täckena än vad i en vanlig vecka i ”Big Brother”-huset. All sex är simulerad och det är inte heller meningen att det ska vara eggande på något sätt. Med tanke på soundtracket (klassisk ompa ompa-musik a´la Oktoberfest) skapar filmen ett större sug efter öl än just sex. Tänk er en Stefan och Krister-fars uppförd på ett nudistläger så kommer ni ganska nära sanningen.

Vi måste förstås nämna svenskan Marie Ekorre (ja, det är hennes riktiga namn) som spelar pigan Zenzi. Det är hon som fått ge filmen dess svenska titel då hon allt som oftast går utan underbyxor. Hon hade en karriär som modell och utvikningsflicka på 70-talet och medverkade i flera filmer under samma tid.

Så, är detta en bra film? Personligen tyckte jag att den var underhållande och lättsam, nästan lite fjantig stundtals. Men roligt det hade jag verkligen när jag såg den.