Hot Rod

• Release (Blu-ray/DVD): 2008-03-26

Rod Kimble (Andy Samberg) är en ung, lösmustaschprydd och misslyckad wanna-be-stuntman, eftersom hans biologiska och bortgångne pappa var stuntman före honom. Han bor med sin mamma, halvbror och styvpappa. Rod försöker förgäves vinna styvpappan Franks kärlek och respekt genom att fajtas våldsamt med honom nere i källaren.

När styvpappan en vacker dag ligger för döden med dåligt hjärta försöker Rod, hans trogna crew och hans heta kärleksintresse skrapa ihop tillräckligt med pengar för att kunna delta i en stunttricktävling, där vinstsumman av en tillfällighet motsvarar en välbehövlig hjärttransplantation för Frank. Det snudd på omöjliga stunttricket går ut på att volta med en motorcykel över x antal bilar. Vad gör man inte för familjelyckan?

”Hot Rod” är en knäpp komedi med knäppa, oförutsägbara infall. Det blir inte alltid roligt, men de absurda poängerna vinner till slut över mig. Från att tycka att filmen mest är konstig till att faktiskt gilla den mer och mer innan sluttexterna rullat klart. Det är inte ofta det händer. Beror säkert också på att ”Hot Rod” har lite hjärta i sig, i och med far-och-son-problematiken. Komedin har för övrigt en jämn skådespelarensemble med ett stadigt ankare i Andy Sambergs rollfigur Rod, som ibland för tankarna till en något smartare variant av ärkepuckot Kelso (Ashton Kutcher i ”That '70s Show”).

I en larvig scen dansar en upprörd Rod ensam i skogen, nästan precis som Kevin Bacons frustrerade ensamdans i övergivet industriområde i den klassiska dansfilmen ”Footloose”. Scenen är alldeles säkert en blinkning till nyss nämnda rulle. Ett återkommande inslag i ”Hot Rod” är medryckande åttiotalsmusik, bland annat av märket Europe. Det passar bra, trots att filmen utspelar sig i nutiden. Min favoritscen, vid sidan av dumma infall och klassisk snubbelkomik, måste bli drömsekvensen med en grillad ostmacka versus en taco. Som sagt, filmen är crazy. ”Hot Rod” så gott som garanterar ett fånigt leende på läpparna när den är färdig med dig.