Devil's Child

• Svensk titel: Devil's Child
  • Originaltitel: Joshua
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-03-26

Dvd-omslaget och titeln för tankarna till filmer som ”The Omen” och ”Exorcisten” med djävulsbesatta satungar som skrämmer slag på sin omgivning. Och det har man ju sett förr liksom. Men, och det är ett stort men, ”Devil’s Child” visar sig vara något mycket bättre.

”Devil’s Child”, i original mer passande döpt till ”Joshua”, är ett subtilt thrillerdrama av det skarpare slaget. Nioårige och odöpta Joshua Cairn är inte som andra barn. Pojken är överbegåvad, kylig och spelar med läskiga undertoner blinka lilla stjärna på pianot. Han får inte riktigt den kärlek som han förtjänar av sina föräldrar, Abby och Brad. När lillasyster Lily föds förvärras saker och ting. Joshua tar uppmärksamhetsjakten ett steg längre än vad som är normalt. Mamman (Vera Farmiga) blir mer och mer psykiskt labil när lillan skriker och gråter så mycket. Pappan (Sam Rockwell) kämpar med att hålla ihop familjen, men får problem på jobbet och har dessutom svårt att knyta an till sin son, som tar avstånd från fotboll och ger bort alla sina leksaker till välgörande ändamål. Ett antal otäcka situationer uppstår och något står uppenbarligen inte rätt till med Joshua.

När man ser filmen byggs en otrygghet upp, bit för bit. Det tas små steg i en olycksbådande riktning; tidigare knäpptysta lillasyster skriker plötsligt och hunden dör under mystiska omständigheter. Oroväckande frågor ställs till vuxna av Joshua. När ska det braka loss? Man vet inte riktigt när det otäcka ska hända, vilket ger filmen en fräsch känsla. Det bakomliggande håller man på in i det längsta. Vad är det egentligen som pågår med pojken? Har han en lömsk plan? Drar någon annan människa i trådarna? Handlar det om något övernaturligt? Ovetskapen är ett effektivt redskap som ”Devil’s Child” använder sig av.

Storyn och stämningen tillsammans med grundliga skådespelarinsatser (mest imponerar Sam Rockwell i den hårt prövade papparollen) gör det här till något extra. ”Joshua” bjuder på intelligent terror och får inte misstas för en lam djävulsbesatthetsklon, vilket omslaget felaktigt kan ge sken av. Vill man bevittna taskiga specialeffekter, klyschor och en studie i inälvor kan man hyra en annan sorts skräckfilm. Det här är mer åt det psykologiska hållet. Ju mer jag tänker på filmen desto självklarare känns fyran i betyg.