Demoniacs

• Svensk titel: Demoniacs
  • Originaltitel: Les Démoniaques
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-04-09

När två unga flickor medtagna stapplar iland efter att ha lidit skeppsbrott kan de för en kort stund känna att de klarat sig. Det visar sig dock snart att de snarare hamnat ur askan i elden. Skeppsbrottet var inte alls en olycka, utan med flit orsakad av ett gäng pirater som tänt eldar för att locka skeppet i sank för att sedan plundra det som flyter iland. Nu ger de sig på de stackars flickorna som både våldtas och misshandlas svårt. De lämnas för att dö, men den sista livsgnistan har ännu inte lämnat dem. De vandrar sakta mot några ruiner där det sägs spöka och ser man på, är det inte en demon där som erbjuder flickorna krafter för att kunna hämnas i byte mot ett enkelt litet offer?
Efter att ha idkat lite ondskefullt älskog med denne hårt sminkade primadonna till demon är flickorna redo att ta ut en våldsam hämnd på de pirater som skändat dem…

Det är Jean Rollin som ligger bakom ”The Demoniacs” och då vet vi vad vi har att vänta oss; tysta, nakna tjejer som sakta vandrar framåt och sprider skräck hos alla och envar. Filmen är till största del väldigt snygg med stämningsfulla miljöer men då och då varvas det tyvärr med scener som fullständigt skriker billig kuliss. Tråkigt, men så är det.

Agerandet vet jag ärligt talat inte vad jag ska säga om. Flickorna i huvudrollerna har förutom några enstaka ord i början inga repliker alls, deras insatser är istället fokuserade till att gå långsamt vara nakna. Det gör de förvisso bra, men ändå. Det värsta är trots allt ledaren för piratgänget, nu snackar vi överspel på hög nivå. Skrattretande är ordet!

Jag vet inte om det är jag som missar något men filmen är inte det allra minsta spännande. Den faktor som lyfter upp betyget till en hygglig tvåa är fotot och de läckra miljöerna, men resten är tyvärr inte mycket att komma med.