Snöänglar

• Svensk titel: Snöänglar
  • Originaltitel: Snöänglar
  • Speltid (min): 8

Två små flickor är ute och leker i snön, de kastar lite snöboll på varandra och gör snöänglar, hela tiden skrattandes och njutandes av livet. När ett gäng lite äldre ungdomar högljutt närmar sig gömmer de sig i en buske intill, men de är inte det minsta beredda på vad de kommer att få bevittna.

Gänget, som består av två killar och två tjejer som uppenbarligen värmt upp lite hemma innan de ska iväg på fest skriker och tjoar. Snart går grabbarnas överstyr och det hela urartar till ett riktigt slagsmål som inte avslutas förrän den ene ligger blödandes och medvetslös i snön. Tjejerna i sällskapet har redan lämnat platsen och kvar finns bara killens kompis som djupt ångrar vad han gjort. Samtidigt sitter två skräckslagna flickor och trycker i buskaget, chockade över vad de sett. Är detta framtiden? Är detta vad som väntar när man växer upp?

”Snöänglar” är fullkomligt lysande. På knappt åtta minuter lyckas filmskaparna skildra hur lätt det är att krossa den oskuldsfulla känsla och uppfattning man har om livet när man är liten, en känsla som alla barn borde få hålla kvar så länge som möjligt.

Skådespelarna i filmen gör bra ifrån sig. Adam Pålsson och Vincent Cordiani som spelar de bägge slagskämparna gör trovärdiga insatser som lätt berusade tonårsgrabbar med hett temperament. De bleknar dock i jämförelse med Yrla Karinsdotter och Alexandra Puranen som spelar småflickorna. Från de lekfulla skratten och buset i början till de chockade och ledsna blickarna, allt känns 100% äkta. Jag kanske börjar bli blödig på äldre dagar, kanske är det det faktum att jag själv ska bli far till en liten flicka inom kort, hur som helst kände jag en tår i ögonvrån när jag såg hur rädda flickorna var.

Mycket bra.