Gone Baby Gone

• Release (Blu-ray/DVD): 2008-06-25

”Gone Baby Gone” utspelar sig i Boston och är ett thrillerdrama. Vi stiftar bekantskap med två unga privatdetektiver, spelade av Casey Affleck och Michelle Monaghan, som är ett kärlekspar i filmen. (Snacka om att ta med sig jobbet hem.) Paret får i uppdrag att undersöka ett hjärtskärande och uppmärksammat försvinnande.

Den lilla flickan som försvunnit från sitt hem heter Amanda och hennes morbror med fru vill att hon hittas till varje pris. Eftersom Amandas knarkande mamma rör sig i skumma kretsar pekar mycket på att någon har kidnappat flickan för att kräva lösensumma. Till sin hjälp i sökandet har detektiverna två rutinerade poliser, gestaltade av Morgan Freeman och Ed Harris, som till en början tvivlar på att Afflecks snok kan bidra med något. Men det kan han, tack vare sina kontakter på gatan. Freemans polischef har för övrigt själv förlorat ett barn i en liknande situation. Lever lilla Amanda? Vad har hänt med henne? Kommer hon att hittas?

”Gone Baby Gone” är häpnadsväckande bra och ruskigt spännande när det väl hettar till! Våldet är otäckt och långt ifrån popcornvåld. Efter en ganska linjär början blir filmen alltmer komplicerad och oberäknelig. Vad som hänt flickan är långt ifrån glasklart. Ett sidospår med en försvunnen pojke vävs plötsligt in i handlingen på ett effektivt sätt. Och upplösningen är riktigt lysande. Bara ytterst lite kunde man ana. Det enda som känns mindre trovärdigt är frånvaron av de sociala myndigheterna under vissa speciella omständigheter. Annars köper jag det rafflande händelseförloppet.

Casey Affleck imponerar i huvudrollen. Ed Harris gör också en utmärkt insats som en sargad snut. Affleck den yngre besitter någon slags lågmäld briljans som tråkige storebror Ben Affleck vanligtvis saknar när han skådespelar. Däremot är Ben Affleck oklanderlig här i sin regidebut. Starkt jobbat av Daredevil himself! Han borde stanna bakom kameran.

Ytterligare en behållning är filmens starka moraliska frågor som slår ner som en bomb och splittrar både karaktärerna och oss tittare. Är det rätt att avrätta en skithög till människa? Hur långt får man gå för att skydda ett barn? ”Gone Baby Gone” är något utöver det vanliga. Så nära en femma. Så nära.