Day the Earth Stood Still, The

• Svensk titel: Day the Earth Stood Still, The
  • Originaltitel: The Day the Earth Stood Still
  • Release (Bio): 2008-12-12

1951 kom originalet, som jag inte har sett. Men jag har åtminstone kollat in postern till den gamla versionen, där den utomjordiske försvarsroboten Gort håller en hjälplös kvinna i sina armar på klassiskt manér. (Den hjälplösa kvinnan var ju den tröttsamma normen på scifiplanscher från 50-talet.) Remakens leading lady, mikrobiologen Helen Benson (Jennifer Connely), är däremot handlingskraftig och diplomatisk. Hon och hennes fosterson Jacob (Jaden Smith med Magnus Uggla-krull) försöker övertyga utomjordingen Klaatu (rätt castade Keanu Reeves) om att människosläktet är värt att rädda. Det är storyn i ett nötskal.

”The Day the Earth Stood Still” har specialeffekter som är fräcka. Speciellt de klotformade flygande tefaten, med deras biologiska look, är sköna att skåda. Och plåtburken Gort verkar ha moderniserats precis lagom mycket. Utseendet är inte allt. Filmen ger oss också en del att tänka på angående vårt destruktiva levende på ”vår” planet. Den filosofiska dimensionen hade förtjänat större plats i mitt tycke. Det hade nog hjälpt om John Cleese hade fått större svängrum som professor Barnhardt. En ynka scen är lite väl snålt. Vidare blir det något av en sluten verkstad när Klaatu enkelspårigt nog bara samspelar med ett par människor, istället för att tilltala FN, som var hans avsikt från början. (Där har vi en parallell till hur USA tog sig an invasionen av Irak – utan FN:s godkännande). Klyschan med att militären är oavbrutet trigger happy känns förresten uttjatad, men är förstås en förutsättning för att actionsekvenserna ska bli av.

Den här recensenten älskar invasionsfilmer där flygande tefat och allsmäktiga aliens uppenbarar sig på jorden och orsakar panik hos vissa människor och hjältemod hos andra. Så ”The Day the Earth Stood Still” faller honom någorlunda i smaken. Filmen gör inga korkade övertramp, med stabilt skådespeleri och ett intressant upplägg. Men berättelsen kunde å andra sidan haft ett starkare slut, fördjupat mer och varit något mindre övertydlig på sina ställen. Slutomdömet blir: Bra, men inte klockren. Ungefär som Steven Spielbergs remake av ”War of the Worlds”.