Outpost

• Release (Blu-ray/DVD): 2008-07-16

Ray Stevenson, känd från tv-serien ”Rome”, spelar en soldat som i barmiljö blir tillfrågad att samla ett gäng legoknektar för att eskortera en klient till en viss plats i ett krigshärjat Östeuropa. Stevensons karaktär tackar ja utan att veta detaljerna. Soldaterna och den teknologibabblande ingenjören (klienten) finner sedermera en övergiven, ljusfattig bunker från andra världskriget där hänsynslösa nazister utfört någon form av experiment kopplade till en teori av Einstein. I en hög av lik hittar legoknektarna en stum överlevare. Och snart blir hotbilden allt tydligare, både i och utanför bunkern.

Den här brittiska skräckfilmen är rätt skaplig och håller också tätt skådespelarmässigt. Stevenson, för övrigt näste Frank Castle i Marvels ”Punisher: Warzone”, är trovärdig som den hårde soldaten som tar kommandot. Även om man inte får veta mycket om honom. Upplägget är det gamla vanliga när det gäller sådana här filmer: Kaxiga soldater möter övermänskligt hot i avlägsen miljö och dör som flugor på hemska sätt. Utförandet i ”Outpost” är bättre än genomsnittet. Nazistbunkern är en tacksam miljö att filma i.

”Outposts” budget lär inte ha varit skyhög, men man gör det bästa med de medel man har. Det räcker till läskiga motståndare i uniform, en energisprakande maskin och en laddad eldstrid framåt slutet. Ett slut som gör en ganska nöjd och som hittar tillbaka till utgångsläget kan man säga. Innan dess är det intressant när, jag tror det är ingenjören, jämför legoknektarna med nazisterna. Båda drar sig inte för att döda. Det snåla extramaterialet består av några bortklippta scener. Jag saknar en bakomfilm.

Till sist. Omslaget till filmen ser fruktansvärt fånigt ut! Som om filmen vore en parodi, eller en nerlagd tv-serie som bara fick en halv säsong. Man borde valt ett mer lågmält och mystiskt omslag med bunkern i fokus. Stevenson förtjänar bättre. Men låt inte det avskräcka er från att se denna hyggliga actionskräckis.