Barnhemmet

• Svensk titel: Barnhemmet
  • Originaltitel: El Orfanato
  • Release (Bio): 2008-07-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-11-26
  • Tagline: A tale of love. A story of horror

Finns det något mer skrämmande i filmer när det handlar om barn och deras fantasier? Jag sitter bänkad i biosalongen på premiären av "Barnhemmet". Eller "El Orfanato" som originaltiteln på spanska lyder. Biosalongen är fullproppad och popcornslukten fyller näsborrarna. Folket omkring mig är minst lika ivriga att få se den omtalade skräckfilmen.

I inledningsscenen ser vi att Laura flyttar tillsammans med maken Carlos och deras son Simón till det hus och barnhem där hon själv var placerad som liten. Huset har stått övergivet i många år och Laura planerar att rusta upp det för att, på nytt, öppna upp ett barnhem. Men något i huset står inte rätt till. Lauras son Simón får succesivt märkliga fantasier där han dras in i en värld full av låtsasvänner och skrämmande lekar.

En dag blir varje förälders mardröm verklighet för Laura då Simón försvinner spårlöst. Belén Rueda gestaltar Laura genialt som i ett psykologiskt porträtt av en kvinna på väg att bli sinnessjuk.

De mystiska scenerna, knarrande trappor, plötsliga syner och barnröster i huset, får det att krypa inpå skinnet. Filmen är bra uppbyggd, i synnerhet med tanke på att detta är debuten för Juan Antonio Bayona. Medregissör är Guillernmo del Toro, skaparen till bland annat filmen "Pans Labyrint". Inga direkta överdrivna specialeffekter skådas, som annars i andra skräckfilmer är det enda som skrämmer en. Inga löjliga skräckmonster som tydligt ser animerade ut. Som Hitchcock själv sa i stil med; "Det finns inget mer skrämmande än det som pågår i ditt eget huvud..." Dock skulle jag själv inte sätta "Barnhemmet" i genren skräck eftersom filmen lutar mer åt thriller.

Emma-Lou Pesonen