Star Wars: The Clone Wars

• Release (Bio): 2008-08-14

Skulle inte jediriddarna upprätthålla fred i galaxen? De blev lurade ut i krig. Klonkrig.

Biosalongen befolkades mest av småkillar och deras pappor (mammor följer hellre med och ser ”Kung Fu Panda”) och så jag. Har alltid gillat filmserien, men kände mig ganska skeptisk inför en datoranimerad ”Star Wars 2½” som dessutom var dubbad till svenska. Till min stora förvåning blev jag förtjust i denna oväntade sidohistoria.

Vilka är med då? På den ljusa sidan: Obi-Wan Kenobi, Anakin Skywalker, Ahsoka Tano (Anis nyblivna padawan), senator Padmé Amidala, R2-D2, C-3PO, Yoda, Mace Windu. På den mörka sidan: Palpatine, greve Dooku, Asajj Ventress (Dookus lärling). Dessutom medverkar den feta-sniglar-liknande Hutt-familjen.

Storyn? Utspelar sig mellan ”Episod II” och ”Episod III”. De omfattande klonkrigen pågår för fullt mellan republiken (klontrupper och jediriddare) och greve Dookus separatister (robotar och aliens). Båda sidor i konflikten behöver fri passage över rymdens yttre områden. Områden som den slemmige Tatooine-skurken Jabba the Hutt kontrollerar. Därför står mycket på spel när Jabbas son kidnappas av okända förbrytare. Anakin och hans påtvingade lärling Ahsoka måste rädda Baby the Hutt och undgå greve Dookus lömska rävspel.

Gnäll? Mace Windu är med för lite. Han kunde åtminstone kommit till Padmés undsättning, men icke. Yoda reduceras än en gång till att prata baklänges och åka krigsplanssvävare. Vad hände med visheten? Obi-Wans bästa scen är den när han försöker förhandla (och förhala) med fienden medan Anakin får tid att förstöra en förödande kraftsköld. Annars hade Obi-Wan mått bra av en dos humor, särskilt när han fajtas med Ventress. Då är det upplagt för skräddare- och flintskalleskämt som aldrig blir av. R2-D2 och C-3PO hålls isär. Ungefär lika lyckat som att dela på Helan & Halvan. Och så saknar jag John Williams pampiga soundtrack, även om musiken i ”Clone Wars” är fullt godkänd.

Beröm? Det är snyggt. Det flyter på. Man väljer att lägga fokus på rätt ställe. Fokus på den impulsive Anakin Skywalker som plötsligt tvingas ta mer ansvar när han får dras med en ung, kvinnlig lärling – Ahsoka Tano (Amanda Renbergs dubbningsinsats är värd en eloge). Jag gillar denna nya, djärva och hittills okända padawan. Den roliga ordväxlingen mellan henne och Anakin är charmig. Relationen gör det också möjligt att fördjupa Anakins rollfigur.

Det är just lekfullheten och närheten till karaktärerna som man stundtals saknat i den nya, plastiga Star Wars-trilogin. Lite av den varan levererar ”Clone Wars” i och med den mysiga lilla grupp som tillfälligt tar form och delar skruttig farkost – Anakin, Ahsoka, R2-D2 och Baby the Hutt. Där träffar filmskaparna rätt. Bara krig, krig, krig hade blivit tjatigt och opersonligt i längden. Det är också lyckat att använda fanboyfavoriten Jabba the Hutt.

Vidare vävs Amidala in på ett smart sätt i storyn. Hon är mer kompetent än man anar och ger välbehövlig backup till Anakin. Överhuvudtaget är det bra att det ges utrymme för fler starka kvinnor i ”Clone Wars”. Däribland energitillskottet Ahsoka, och ondingen Ventress, som ursprungligen var tänkt som skurk redan i ”Episod II”.

Måste nämna en annan grej: De kassa roger-roger-robotarna (battle droids) kommer på något sätt till sin rätt här. Som humorinslag! Jisses.

”Star Wars: The Clone Wars” är i själva verket ett extra påkostat pilotavsnitt till den kommande, animerade tv-serien med samma namn. Trots det står filmen stadigt på egna ben med sin avslutade kidnappningsstory och känns sällan som en trailer för något annat.

Det här är bra. Faktum är att jag rankar ”Star Wars: The Clone Wars” högre än charmbefriade ”Episod I”. Gillar du ”Star Wars”? Då ska du nog ge ”Clone Wars” en chans. Du kan lika gärna se den svenska versionen, eftersom de flesta av de engelska rösterna ändå inte tillhör originalskådespelarna från spelfilmerna.

Rolig frisyr #1: Den mörka sidans Ventress med sin Lex Luthor-look.
Rolig frisyr #2: Klontrupperna. Nu förstår man varför de har hjälm på sig.