• Svensk titel: Always Outnumbered
  • Originaltitel: Always Outnumbered
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-08-06

Vi kan aldrig helt tvätta bort ett mord från våra händer.
Regissören Michael Apted förklarar varför.

Always Outnumbered bygger på Walter Rosleys bok med samma namn. Den utmärkte Laurence Fishburne spelar Socrates, en arbetslös ex-brottsling som försöker skapa en bra tillvaro i Los Angeles, där otur tycks förfölja honom jämnt. Det enda som betyder något när han vaknar på morgonen är att skaffa ett jobb; ett uppdrag som aldrig tycks fullbordas. Som grädde på moset förföljs han även av mardrömmar, fragment av en hemsk händelse han råkade ut för några år sen. Av en slump träffar han på en liten pojke, Darryl, som är i färd med att stjäla en kyckling. Det visar sig att han även varit inblandad i ett mord, och genom denne grabb känner Socrates igen sig själv och sitt forna jag. Det ska visa sig att en speciell vänskap väntar dem.

Laurence Fishburne har medverkat i en hel del filmer, kanske mest känd för rollerna i Matrix-trilogin och Mystic River. Hans skådespelarinsatser är lysande även här, och är det något han är bra på är det hårdkokta roller med den där underliggande intellektuella karisman.

Filmen accentueras av ett skönt fusion/soul-soundtrack och man ledsagas hela tiden av en tillbakalutad basröst till berättare, lite som om filmen vore en enda stor saga. Finurligt och trivsamt.

Men det finns minus med den här filmen. Tyvärr är det trist att vissa konfliktknutar i filmen aldrig knyts upp - till stor del lämnas det åt tittarens egna fantasi. Detta sätt att konkludera en film kräver hårfin balans, och just på detta faller filmen. Det är också tal om smått bisarra och spretande vändningar i handlingen, som känns väldigt... ja, onödiga. Det är också synd att de minnesbitar som hemsöker vår Socrates aldrig får den där förklaringen man väntar på. Ett estetiskt val, visst, men det gör att filmen känns rätt tom.

Är du ett fan av teman som klasskamp och skildringen av livet som en enda stor överraskning kommer du nog trots allt gilla den här filmen.

Marcus Normark