Fantasm

• Svensk titel: Fantasm
  • Originaltitel: Fantasm
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-08-27

1976 gjorde den australiska sexkomedin ”Fantasm” stor succé med sin blandning av sex och humor. Nu, drygt 30 år senare har filmen släppts på DVD här i Sverige och frågan är då givetvis om den fortfarande har något underhållningsvärde. Innan jag ger mitt svar på den frågan ska vi se vad filmen handlar om.

”Fantasm” är uppbyggd av ett antal olika episoder där vi får se kvinnor – för det är kvinnor som är i fokus här – drömma om olika sexuella situationer. En kvinna drömmer till exempel om att bli förförd av en fruktälskande Neptunus (spelad av legendariske John Holmes) medan en annan har fantasier om andra kvinnor. Alla dessa olika historier ramas in av sekvenser med ”professor Jurgen Notafreud” som analyserar de olika fantasierna och förklarar hur naturligt allting är.

Och så fortsätter det alltså i 90 minuter. Det jag reagerar på är att regissören Richard Franklin inte verkade vara säker på vad för sorts film han egentligen ville göra. Visst är det en massa naket, men de flesta episoderna är så pass tama att de idag knappt skulle klassas som mjukporr. Därför blir man aningen förvånad när det i en episod (med tidigare nämnde Holmes) definitivt går över till hardcore, om än någorlunda smakfullt filmat under vatten. Det ger ett minst sagt splittrat intryck.

De medverkande i filmen då, är det några kända namn? Tja, det beror väl på vilken sorts film man brukar titta på antar jag men flera av aktörerna och aktriserna var relativt stora i sexfilmsbranschen på 70-talet. De allra flesta har väl åtminstone hört talas om John Holmes (väl porträtterad av Val Kilmer i ”Wonderland” från 2003), annars är det för min egen del svenskfödda Uschi Digard som känns igen från flera av Russ Meyers filmer, de två första ”Ilsa”-filmerna samt den härliga komedin ”The Kentucky Fried Movie”.

Visst är det kul att det släpps lite udda titlar på den svenska marknaden och inte bara mainstreamfilmer, men i det här fallet ställer jag mig frågande till om det finns så stor målgrupp. Jag kan möjligtvis tänka mig att mina föräldrars generation som kanske såg filmen när den begav sig kan vara intresserade av rena nostalgiskäl, likaså att entusiaster av sexfilmens golden age vill ha den. Men andra? Är man ute efter ren upphetsning vänder sig nog de flesta till betydligt nyare filmer, eller internet för den delen.

Hur som helst, det var en speciell upplevelse att se ”Fantasm” en gång, men jag är inte säker på att jag någonsin kommer att se om den.