Den syndige dvärgen

• Svensk titel: Den syndige dvärgen
  • Originaltitel: Dværgen
  • Speltid (min): 92
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-08-27

Det unga paret Mary och Peter lever på sina sista sparpengar och har rest till storstaden i hopp om att Peter där ska kunna hitta ett arbete. Motvilligt tar den in på ett kyffe till pensionat som drivs av den avdankade showartisten Lila Lash och hennes kortväxte son Olaf. Mary tycker inte alls om situationen och vill inget hellre än att bege sig därifrån men Peter övertalar henne om att det är det enda ställe de har råd med för tillfället. Det visar sig dock ganska snart att de inte skulle ha snålat på boendet...

Pensionatet är nämligen bara en fasad för en fasansfull verksamhet. Tillsammans med sin mor kidnappar nämligen Olaf unga flickor, ofta genom att locka dem med leksaker (”I have more... upstairs...”), drogar ner dem med heroin som levererats av den lokala knarkkungen Santa Claus och säljer dem som prostituerade i pensionatets vindsförråd. Olaf är kort sagt ingen snäll dvärg.

”Den syndige dvärgen” är, för att använda ett slitet uttryck, en riktig kultfilm. Vi snackar dansk-amerikansk sexploitation med en liten ondsint dvärg i huvudrollen, hur skulle det inte kunna bli en kultfilm?

Precis som i många andra sexploitationfilmer är skådespeleriet oftast inte mycket att ha. För många medverkande gällde det ju oftast att ha en hyfsat snygg kropp som de var villiga att visa upp i alla möjliga situationer. Men ett stort plus måste ändå gå till dansken Torben Bille som spelar Olaf. Han spelar så vansinnigt ondskefull att det inte är långt ifrån att jag blir lite rädd för honom. Likt en svettig miniatyr av Jack Black släpar han sig omkring med sitt djävulska leende och sin käpp som han inte är sen att använda som tillhygge när det behövs. En sak är klar – Warwick Davis i all sin makeup i ”Leprechaun”-filmerna har inget att komma med jämfört med Olaf!

Torben Bille medverkade i flera filmer under 70- och 80-talet, bland annat i flera av Tecken-filmerna. Han arbetade samtidigt som scenograf till många av dessa produktioner.

Så är ”Den syndige dvärgen” en bra film? Oj, hur ska jag svara på den frågan månntro... Nej, den är inte speciellt bra. Samtidigt tyckte jag att den var ohälsosamt fängslande och jag lär definitivt se om den flera gånger, men då blir det den internationella bioversionen. Den här DVD-utgåvan innehåller nämligen både den och en dansk hardcoreversion men de korta sekvenserna blir ingen glad för. Likt i ”Thriller – en grym film” känns de malplacerade och mest onödiga.