Street Kings

• Release (Blu-ray/DVD): 2008-09-24
  • Tagline: Their City. Their Rules. No Prisoners.

Keanu Reeves är tillbaka i ännu ett polisactiondrama och det man kan säga direkt är att han utvecklats rejält sen tiderna då "Point Break" och "Bill och Ted’s galna äventyr" fyllde hyrvideobutikernas hyllor.

Tom Ludlow (Reeves) är en rutinerad polis som har svårt att komma över hans frus bortgång. Något som resulterar i att han ofta tar till flaskan och att respekten inför döden blir allt vagare. Arrogant och bordus i sitt sätt har han även lätt att få ovänner vilket inte är något som tynger honom avsevärt.

Ludlow har sina egna lagar och polischefen blir allt som oftast tvungen att städa upp efter honom och leda de interna granskarna på villospår. Men när det kommer fram bevis på att Ludlow är inblandad i mordet på en poliskollega blir han tvungen att ta saken i egna händer och ställa den värld han varit inblandad i under så många år, inför rätta. Något som innebär att ingen går säker och frågan "vem man egentligen kan lita på" uppkommer.

Keanu Reeves som inte har varit en av mina personliga favoritskådespelare under åren gör här en helt ok insats. Efter "Matrix" tycks han hitta roller som passar honom bättre och han har också landat i ett mer moget och intressant skådespelarsätt. Istället för att jobba för att få bort hans stelhet och oförmåga att nyansera sina karaktärer utnyttjar han det istället. Hans karaktär i "Street Kings" är stel, tystlåten, hård och med empatin på distans – Reeves upp i dagen alltså!

Forest Withaker hör däremot till skaran av skådespelare som jag håller högre. Efter "Last Kind of Scotland" har vi inte sett honom i liknande större roller (då det mer eller mindre var en ”one man show” den filmen igenom) men han har inte varit inaktiv för det. Han har medverkat i ett flertal filmer både med mindre och större roller och här liksom i de flesta andra gör han inga misstag.

"Street Kings" är ingen film som kommer ge avstamp i filmhistorien men det är heller ingen film som direkt kommer bli bortglömd. Den ger en ärlig och avskalad bild över hur livet som polis i en av världens tuffaste städer ser ur och hur cynisk världen kan vara på sina ställen. Regissören, David Ayer gör ett bra jobb och med inblanding i filmer som "Training Day" och "U-571" kan han lägga till en film av högre klass till sin meritlista.

"Street Kings" ligger på gränsen till en fyra men får en trea då historien kunde utvecklats ytterligare, karaktärerna bli lite djupare och förutsägbarheten lite mindre!

Daniel Johansson, chefredaktör