• Svensk titel: Meet the Spartans
  • Originaltitel: Meet the Spartans
  • Speltid (min): 86
  • Release (Bio): 2008-03-19
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-09-10
  • IMDb: Meet the Spartans

Pinsamt, tänker jag. Det luktar girighet, kommersialism och dålig smak lång väg. Jag kliar mig i huvudet samtidigt som jag undrar över när dessa filmer ska sluta produceras. Dessa rätt smaklösa parodikompotter som dyker upp då och då. Jag kanske bara har blivit äldre, bittrare. Men jag kan knappt ens erinra mig ett ögonblick då jag drog på smilbanden under den här filmen.

Mannen vid rodret på detta sjunkande skepp till film är Jason Friedberg, och han ämnar driva med med populärkulturen, kändisar, 2000-talet och allt det där i denna film. För att inte förglömma pubertala sexskämt som faller makalöst platt. Handlingen är helt enkelt den vanliga 300-storyn om Spartas krig mot Perserna, med bisarra twister såsom att istället för att slåss mot motståndarna så dansbattlar dem (något som blir en ursäkt att fylla ut filmens andefattiga innehåll med), och att mediaikoner som Paris Hilton och Britney Spears dyker upp i några av rollerna. Ibland blir man överrumplad av detta, men humorn överstiger inte gränsen för att ge tittaren mer än ett "Ojdå!" då och då. Om en eloge ska ges till Meet the spartans så ska den gå till Ken Davitian (spelade Borats vapendragare) som har rollen som guden Xerxes. Bara för att han ser rätt rolig ut.

Jag önskar ibland att jag var 12 år gammal igen. Då hade jag nog skrattat gott åt den här filmen. Nu är det mest en uppgiven suck jag utstöter över hur pinsamt uttråkande filmer kan bli i sina hjärtskärande försök att vara roliga. Meet the spartans exemplifierar det utmärkt. Enough said.

Marcus Normark