Helvetesjakten

• Svensk titel: Helvetesjakten
  • Originaltitel: Turkey Shoot
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-10-01
  • IMDb: Helvetesjakten

Visst är det kul när framtiden hinner ikapp oss? Framtiden på film alltså, jag tycker det är lika kul varje gång jag ser ”Flykten från New York” att den utspelar sig i framtiden, närmare bestämt 1997. Samma år som Judgment Day skulle äga rum enligt ”Terminator 2” för övrigt.

Filmen ”Helvetesjakten” från 1982 utspelar sig också i ”framtiden”, 1995 för att vara exakt. Världen styrs av en totalitär regim och alla som inte lyder minsta vink arresteras och skickas till ”rehabiliteringsläger” för att omskolas. Ett av dessa läger styrs med järnhand av den grymme och sadistiske Thatcher som har sin egen lösning på problemet med överfulla läger: det årliga Turkey Shoot-evenemanget. Det går i korthet ut på att rika knösar får peka ut en valfri fånge som sedan får agera jaktbyte ute i vildmarken. Klarar de sig till gryningen blir de frigivna, men tävlingen är naturligtvis riggad för att det ska vara så gott som omöjligt.

Handlingen är i stort tagen från romanen ”The Most Dangerous Game” av Richard Connell som skrevs redan 1924. Den har filmats åtskilliga gånger och jag har förutom denna sett fyra av dem (”The Most Dangerous Game” från 1932, ”Deadly Game” från 1991, ”Surviving the Game” från 1994, ”Mindhunters” från 2004). Det är en provokativ och intressant historia och jag ska försöka få tag på romanen inom kort för att med egna ögon se hur historien använts i de olika filmatiseringarna.

”Helvetesjakten” ger ett ganska billigt intryck, dock inte i någon negativ mening. De mest kända skådespelarna är Steve Railsback (”The Stuntman”, ”Ed Gein”) och Olivia Hussey (Rebecka i ”Ivanhoe” – ni vet den där snygga brunetten som Ivanhoe borde ha valt över den våpiga blondinen) och det är ju i sanning inga topplistenamn. Men det gör absolut ingenting, för det handlar först och främst om att få fram en känsla. Det lyckas man med, så till den grad att man har överseende med bitvis taffliga effekter och överspel. Till slut är det 90 minuter skön underhållning, om än av den våldsamma sorten, och vad kan man mer begära?

Regissören Brian Trenchard-Smith ligger också bakom mästerverk som ”BMX Bandits” (med Nicole Kidman!) samt ”Leprechaun 3” OCH ”Leprechaun 4: In Space”, men låt er inte luras av den resumén, ”Helvetesjakten” är ett habilt hantverk. Det är uppenbart tydligt att andra har inspirerats av filmen, det finns bland annat en duschscen som påminner väldigt mycket om ”Starship Troopers”…

”Helvetesjakten” är inget mästerverk men lik förbannat gav den mig en och en halv timmes god underhållning. Det kan inte bli annat än en trea!