Inner Life of Martin Frost

• Svensk titel: Inner Life of Martin Frost
  • Originaltitel: The Inner Life of Martin Frost
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-08-27

Efter att ha avslutat arbetet med sin senaste roman flyr författaren Martin Frost New Yorks pumpande storstadsliv för att ta igen sig på landet, i ett hus tillhörandes ett par goda vänner. När han en morgon vaknar upp bredvid en vacker kvinna blir han först rädd och undrar vad det är för galning som brutit sig in i huset. Kvinnan, vars namn är Claire, förklarar dock att hon också är bekant med husägarna och att hon också fått låna en nyckel. Martin, vars stora mål med vistelsen var att få vara ensam, är inte helt nöjd med situationen men vänjer sig snart. Efter en kväll i drinkarnas tecken hamnar de båda i säng och det dröjer inte länge innan Martin inser att han faktiskt älskar den här kvinnan. Men är Claire verkligen den hon utger sig för att vara?

”The Inner Life of Martin Frost” är en liten pärla bland höstens DVD-släpp.
En film som jag inte hade hört talas om tidigare och som jag ärligt talat inte hade några höga förväntningar på, mycket beroende på det extremt tråkiga omslaget och den intetsägande baksidestexten. Men oj så glatt överraskad jag blev! Det är en stillsam liten historia, välspelad och snygg, och som garanterat väcker en hel del tankegångar och funderingar hos tittaren.

Regissören Paul Auster, som tidigare gjort filmer som ”Smoke” och ”Blue in the Face”, agerar själv som berättarröst i den här filmen som i övrigt endast har fyra skådespelare totalt! Det är inte många, men det är uppenbart att Auster siktar på kvalitet framför kvantitet. I huvudrollen som Martin Frost ser vi David Thewlis, kanske mest känd som professor Remus Lupin i filmerna om Harry Potter. Claire spelas utsökt av Irène Jacob, som vi sett i bland annat ”Den röda filmen” och ”Veronikas dubbelliv”. I betydligt mindre, men ack så viktiga, roller ser vi Michael Imperioli från ”Sopranos” och regissörens dotter Sophie Auster.

”The Inner Life of Martin Frost” är en varm och härlig film som jag vill rekommendera till... ja, alla egentligen. Det kan inte bli annat än en riktigt stark fyra i betyg.