Tracy's Hämnd

• Svensk titel: Tracy's Hämnd
  • Originaltitel: If tomorrow comes
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-10-08

Den kompletta samlingsboxen på den populära serien från 1985 har kommit. Drygt 5 timmar för dig rakt in i 80-talet där glitter, glamour, svek, kärlek och svindlande affärer blandats i en jämn balans. Musiken, kläderna, frisyrerna, filmklippen, allt andas härligt 80-tal. Skådespelare som Tom Berenger ("Plutonen") återfinns här. Filmen är baserad på Sindey Sheldons lättsmälta roman med samma namn.

Tracy Whitney (Madolyn Smith Osborne) och hennes förmögne sambo planerar att gifta sig och till deras lycka väntar de även barn. Men Tracys mamma begår oväntat självmord. Ett självmord som visar sig få ödesdigra konsekvenser för Tracy. Tracys försöker hämnas den man som hon anser drev hennes mamma till självmord. Men mannen håller tillsammans med 2 andra män staden i ett järngrepp och ser istället till att Tracy döms till fängelse för ett brott hon givetvis inte begått. Tracy förs till fängelseanstalten i Lousiana och i samma veva överger hennes man henne. I fängelset får Tracy det svårt och missfall och dödshot är några av svårigheterna hon möter. Den dag Tracy friges finns en enda sak i hennes tankar – hämnd!

Hon är fast besluten att hämnas på dem som förstört livet för både henne och hennes mamma. Trots välvilliga försök till att återfå sitt gamla liv vill ingen arbetsgivare anställa Tracy. En gång tjuv, alltid tjuv, får hon lära sig. Ödet sammanför Tracy med en välkänd diamanttjuv som lär henne allt han kan inom diamanter och inbrott. Jeff (Tom Berenger) är en annan juveltjuv som många gånger korsar Tracys liv. De är konkurrenter, kumpaner, fiender och älskare.

"Tracys hämnd" är en sann nostalgi-tripp där axelvaddar, tuperade frisyrer och färgsprakande kläder, blandas med skön 80-talsmusik. Vad mer kan man begära för att känna sig som man är tillbaka på 80-talet? Frågan är om serien fortfarande har något att ge sina tittare?

Faktum är att den ännu är underhållande med sin lättsmälta story. Många lyxiga (i 80-tals mått mätt) omgivningar och kläder visas upp. Man kan tydligt känna att vi kommit längre med tekniken i dagens filmer. Vissa av omgivningarna filmas exempelvis mot en studiovägg. Fast visst är kvalitén bra för att vara från 1985. Men specialeffekterna känns lite tomma om man exempelvis jämför med dagens filmer i samma genre. Skådespelarna gör bra insatser för sin tid. Tom Berengers prestation är stark. "Tracys hämnd" är helt klart värd att se. Kanske framför allt för att det är en tidskapsel.

Jenny Ahlm