Amorosa

• Speltid (min): 118
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-10-22

Jag håller Mai Zetterlings lysande familjekrönika ”Älskande Par” som en utav den Svenska filmens absoluta högvattenmärken. Denna film bygger som många säkert känner till på en boksvit av den ständigt aktuelle och omtalade författarinnan Agnes von Krusenstjerna. Likt många andra så fascinerades Zetterling av denna excentrikers leverne, och 1986 så kom hon att regissera en film baserad på hennes stormiga och korta liv. Denna film heter ”Amorosa”, och är den senaste i raden av Sandrew Metronomes svit kulturgärningar i form av svenska filmpärlor som återutges på dvd-formatet. Tackar och tar emot gör jag, och tar del av en film jag sedan länge sett fram emot att få se.

Blandad konfekt är det tyvärr i denna rulle. Ambitionsnivån är det inga vidare fel på. Filmen skildrar stora delar av ett liv med många förmodade nyckelhändelser. Det är frodigt och svulstigt både sett till produktionsvärden såsom dekor och inspelningsplatser. På skådespelarsidan trängs Stina Ekbladh och Erland Josephson med precis alla kända svenska fejs man någonsin sett i en film eller tv-produktion. Till och med Gustaf Svensson, eller Allan Svensson eller vilket namn som nu är hans riktiga, finns med på ett hörn.

Men tyvärr så får filmen inte riktigt fart. Det finns gott om intriger och frågeställningar. Här finns familjefejder, kärlekslösa äktenskap, längtan och slutligen sinnesjuka och vansinne. Här finns de eviga frågorna om kärleken, makten i äktenskapet och lidandets roll i konstnärskapet. Det hade mycket väl kunnat bli en riktigt bra film, men den blir bara slätt bra. Den riktiga framåtrörelsen finns aldrig där, intrigen trampar för det mesta vatten, och där man borde bry sig rycker man till mestadels på axlarna.

Högtravande är ett ord som i negativ bemärkelse sammanfattar denna film ganska så ypperligt. Skådespeleriet är bra, men känns sällan äkta vilket torde vara brukligt i en biografifilm. Sceneribyggnad och annat essentiellt känns också fejk, och illusionen av verklighet uppfattas ständigt som blott en tydlig illusion. Det är roligt att se att Svensk Filmindustri någonsin satsat pengar på ett projekt som ter sig så pass konstnärligt, utmanande och vågat, även om det ändå mest rinner ut i sanden. Även om Zetterling utmanar vissa gängse konventioner så bär ”Amorosa” alltför tydliga likheter med den klassiska tv-biografin.