Loser

• Svensk titel: Loser
  • Originaltitel: Loser
  • Speltid (min): 92
  • Release (Bio): 2000-11-10
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-04-25

Trots min ålder (ska inte avslöja den, men jag är i alla fall trettionånting.) kan jag inte släppa och låta bli att vara barnsligt förtjust i s.k. collegefilmer eller High- schoolfilmer. Mot slutet av 90- talet var det minst sagt en inflation i amerikanska ungdomsfilmer med skolan som miljö eller utgångspunkt. Mycket som kom var ju skit, som t ex She's all that och Never been kissed, men visst fanns det ljuspunkter. Speciellt American pie orsakade extra hjärtslag hos en gammal fan av dessa humoristiska "coming to age" filmer. För det är ju lite vad de är, alltså filmer om övergången mellan att vara barn, tonåring och att bli vuxen. Men så kan det ju vara så enkelt att collegefilmer är kul för att det finns en nostalgi inbyggt och man får vara ung ett par timmar- igen. Att få tillbringa en stund i en tid då allt fortfarande var möjligt, då framtiden var ännu ett oskrivet blad.

Collegefilmerna och skolmiljön fungerar som en plattform för att ta pulsen på ungdomar. Det är väldigt lätt och tacksamt att i skolfilmer ta fram pekpinnen och mer eller mindre moralisera och linda in det hela med en massa pubertala skämt och övertydliga karaktärer för att få fram budskapet. Och budskapet här, som jag uppfattade det hela, är att naivism, snällhet och viljan att göra bra ifrån sig kan räcka långt och är coolt. Man ska vara den man är oavsett vad. Punkt slut. Låter kanske dorkigt, men egentligen, innerst inne, är vi nog alla till mans ganska så överens om det. Sedan vill ju alla vara rebeller.

Amy Heckerling är ju ingen ungdom längre, men har med filmer som Fast times at Ridgemont high och Clueless blivit erkänd för att ha bra koll på amerikanska ungdomar och hur skollivet ter sig. I nya filmen Loser har hon skruvat något på fokuset och lyft fram killen från landet, tönten som kommer till storstaden New York och ska försöka smälta in bland alla coola och tuffa elever. Jason Biggs från American pie är mycket bra som Paul och han har ordentlig draghjälp av Mena Suvari. Hon var också med i paj-rullen, men är väl mest känd från American beauty. Tillsammans bildar de ett charmigt och rörande par som filmer höjs av ganska ordentligt. Dora (Suvari) är precis som Paul beroende av stipendier och jobb för att kunna vara kvar på skolan, de har inga rika föräldrar som står för hela kalaset. Dora är kär i skolans lärare (utmärkt spelad av Greg Kinnear) och alla, speciellt Paul och vi i publiken, förstår att det är dömt att misslyckas. Paul har fullt upp med att få ihop studierna, jobbet vid sidan om och förgäves passa in med sina tre hopplösa, rika och bortskämda rumskamrater som bara vill festa och få omkull brudar. Den enda "bruden" Paul vill är intresserad av har bara ögon för den dubbelt så gamla läraren.

Loser påminner lite, men inte så mycket om American pie eller Road trip, utan är mer en nästan gammaldags romantisk dramakomedi där den lite bortkomne, snälla och naiva pojken från landet försöker vinna över den tuffa och söta storstadsflickan. Här sitter man inte och skrattar åt och med de tre rumskamraterna som bara vill glida igenom plugget, man tycker inte de är coola och häftiga, nej sympatin ligger hos Paul och Dora som slår underifrån och verkligen vill något med sina liv. De kämpar mot alla odds i en tuff, cynisk och egoistisk miljö. Hursomhelst så är Loser en mycket varm, charmig och underhållande ungdomsfilm. En bagatell visst, men en historia där min identifikation med Paul fick mig att bli sådär fånigt tårögd och le hela filmen igenom. Filmens slogan säger det mesta; snälla pojkar får kyssa vackra flickor.

Göran Skoglund