• Svensk titel: Hollow Man
  • Originaltitel: Hollow Man
  • Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 2000-09-08
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-02-12
  • Tagline: There's more to fear than you can see.

Vad gör en av senare tiders mest utskällda film här på guiden till bra film? Det kan man fråga sig. Vad är det som får mig att bli helexalterad över ett taffligt manus, halvengagerade skådespelare och specialeffekter för specialeffekternas skull? Just det! Det är specialeffekterna och Paul Verhoevens våldsamma registil som gör rulle sevärd.

I all ärlighets namn är Hollow Man ett rätt innehållslöst hopkok av monsterfilm och sci-fi/thriller. Manus är förutsägbart och ämnen som fysik, biologi, psykologi och filosofi är inte värda att prata om ens en gång. Sådana realiteter existerar inte och i samma väva som man avfärdar all vett och etikett så struntar man i att utveckla händelserna till något annat än ett virrvarr av separata händelser löst hopfogade av en bärande ideologi: Att visa upp det senaste inom FX, att skrämma litet och att få spränga upp skit i samma takt som folk avrättas på de mest märkliga sätt.

Löjligt flinande sitter jag alltså och glor på vad som kunde vara en Ö-klassens film och njuter av varje händelse. Vad har hänt? Jo, jag lämnade hjärnan på dasset och fyllde tomrummet med öl och chips och ett allmänt gott humör utan fördomar. Jag tänkte på Paul Verhoevens genombrott ”Robocop”, hans fenomenala ”Basic Instinct”, den utmärkta ”Total Recall”, den dåliga, men rätt kalkonkuliga ”Showgirls” samt hans megavåldsamma splatterorgie ”Starship Troopers”. Således finns det all anledning att tro, att det man nu ska se inte saknar spektakulära händelser och otroliga effekter.

Allt detta levereras i god ordning. Inget i manus överraskar och ögonen blir tallriksstora inför de häftiga effekterna. Storyn flyter på och man vet vad som kommer att hända. Som en enkelspårig effektfilm med mycket ljud och fin bild är Hollow Man ypperlig, i alla andra avseenden ganska taskig, men inte sämre än många andra halvdumma filmer som ramlar inför våra synorgan alltid nu och då. Således kan betyget kännas litet lågt, men för alla som vill dra musten ur sina hemmabiosystem, så är detta en ypperlig skrytfilm.