Michael Haneke Collection, 2009

• Release (Blu-ray/DVD): 2009-08-28

I och med att Michael Haneke under vårens Cannesfestival plockade hem det prestigefyllda gyllene palmträdet med sin film "Der Weisse Band", anser Noble Entertainment det lägligt för en ackumulation av en redan existerande samlingsbox. Kalenderbitaren minns den tidigare utgivna Svenska Hanekeboxen (vilken jag tillskrev som årets kulturgärning 2006), som är identisk denna sånär som på nytillskottet "Cache" och lite fräsch boxart. Den ofrälste har här därför sitt gyllene tillfälle att insupa lite högklassig mental och fysisk filmkonst med hjälp av denna prisvärda och innehållsmättade lilla låda.

Spaltmeter har skrivits här på Tellusfilm om Haneke och hans filmer. Egentligen skulle jag bara kunna hänvisa er till detta utförliga regissörsporträtt , recensionen av den tidigare boxen, eller recensionerna av "Cache" respektive "Funny Games", och därmed motivera mitt skyhöga toppbetyg. Men som den givmilde filmkritiker jag utger mig för att vara, ska jag bjuda på åtminstone en sammanfattande mening om de respektive filmerna. Nedanstående meningar lär komma att innehålla så kallade "spoilers".

Den sjunde kontinenten
Hanekes Bressonska genombrottsfilm där vardagens monotoni driver genomsnittlig barnfamilj till kollektivt självmord.

Bennys Video
Ung pojke begåvas med en videokamera framför vilken han mördar sin flickkamrat.

71 Fragment
Avslutande delen i Hankes samhällsgranskande trilogi skildrar ett antal osammanhängande vardagssituationer som mynnar ut i oprovocerat våldsdåd.

Funny Games
Regissörens stora uppgörelse med filmvåldet där överklasslynglar kidnappar och torterar slumpvald familj.

Dolt Hot
Tv-profil mottar kusliga videoband i film om skuldöverföring och övervakningssystem.

Jag antar att dessa banaliseringar får filmerna att blott verka bestialiska, vilket blott är en av deras många egenskaper. Jag rekommenderar er istället att läga rabarber på boxen, själva bevittna och sedan reflektera över innehållet. Filmerna i denna samling är nämligen filmer skapade för att reflekteras över, filmer skapade för att väcka en diskurs. Jag hoppas ni är många som tar denna senaste i raden chanser att inbjudas till denna viktiga och involverande samtalscirkel.