Cut

• Svensk titel: Cut
  • Originaltitel: Cut
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-01-10
  • Tagline: Warning: Movies can kill.

"Cut" är en australiensk (!) slasher som inleds med att ett filmteam, inklusive regissören Hilary och skådisstjärnan Vanessa (den sistnämnda spelad av Molly Ringwald) spelar in skräckfilmen "Hot Blooded". Men någon vill ha slut på projektet. Samma någon tar på sig likadan utstyrsel som mördaren i "Hot blooded", och ger sig av mot Hilarys rum. Ett skrik ekar i natten... Snart gör Vanessa entré och i ren panik lyckas hon ha ihjäl Hilarys mördare. Projektet begravs direkt efteråt.

Men det glöms inte bort.

Några unga filmstudenter får nys om "Hot Blooded" och bestämmer sig för att fullfölja skräckisen. De får tag på Vanessa som efter viss övertalning går med på ett andra försök att göra klar filmen. Men så fort inspelningarna påbörjats startar morden igen...

Jag har väntat ganska länga på den här filmen, och nu har den alltså nått våra videohyllor. Men till min besvikelse visade sig "Cut" vara bara en i raden utav de otaliga slasherfilmer som gjorts, helt utan någon egen finess.

Förutom Molly Ringwald känner vi också igen sångerskan Kylie Minouge (det här är inte hennes första skådespelarjobb som du kanske vet). Utöver dessa två är det, åtminstone för mig, helt okända australiensiska ungdomar som kapat åt sig de flesta andra större rollerna. Ringwald är den som utmärker sig mest, men man borde tagit vara på att hon ställt upp och försöka göra lite mer av det hela. Nu har man inte en chans att lära känna hennes, eller någon annans, rollfigur tillräckligt bra innan det är dags att säga hejdå.

Mördaren är hyfsad. Precis som i filmens film bär han/hon en Michael Myers-liknande arbetsoverall med en kuslig, blek mask vars mun är ihopsydd. Som vapen använder mördaren oftast sin stora, vassa häcksax fast finns det något annat lämpligt i närheten så går det också lika bra.

Efter ungefär halva filmen var jag helt säker på vem som låg bakom morden, men det visade sig vara fel person. När jag sedan fick veta mördarens riktiga identitet tappade jag intresset och hela slutet blev bara en enda stor pina. Det spårade helt enkelt ur.

Iallafall - "Cut" har ett par scener som är spännande, bland annat då ett par ungdomar sitter instängda i en bil eller då en annan flyr in i ett mörkt skjul. Men jag förstår inte riktigt varför regissören Kimble Rendall använt sig av så många "fake-scares" - ni vet, t ex när någon knackar på en annans axel samtidigt som ett högt "brak" hörs. Sedan är rollfigurerna ibland lite väl irriterande och puckade, och såklart har man pressat in den obligatoriska "Stick-härifrån-ni-kommer-att-dö"-personen som hysteriskt försöker varna huvudpersonerna om vad som komma skall. Men de uppenbart skräckintresserade filmskaparna ser till att klämma in kommentarer om skräckfilm och ett par referenser till andra genrefilmer. Och sånt är ju alltid kul även om det är en mycket tydlig flirt med idolen "Scream".

Rendall är tydligen så pass nöjd med "Cut" att han vill göra det till en trilogi. Jag tror dock inte på den idén - isåfall bör han se till att manus nummer två blir betydligt bättre än detta, för denna första "Cut" är knappast något att bry sig om.

Jörgen Hansson