• Svensk titel: Reader, The
  • Originaltitel: The Reader
  • Speltid (min): 124
  • Release (Bio): 2009-04-24
  • Release (Blu-ray/DVD): 2009-09-09
  • Tagline: How far would you go to protect a secret?

Det är inte utan att förväntningarna trappas upp när man har en filmupplevelse framför sig som har nominerats till inte mindre än 25 filmpriser utav olika slag och vunnit 12 utav dessa. Kate Winslet tog bland annat hem 2009 års Oscarstatyett för bästa kvinnliga huvudroll.

Handlingen tilldrar sig i Tyskland efter andra världskrigets slut, där vår huvudperson Michael Berg förälskar sig i den betydligt äldre Hanna och de två inleder en romans. Deras förhållande blir allt djupare, men så plötsligt en dag försvinner Hanna spårlöst. Åtta år senare har Michael börjat studera juridik och följer rättegången mot ett antal vakter vid ett av alla de tyska arbetslägren. Bland de åtalade finns Hanna. Hennes mörka förflutna kommer att påverka framtiden för Michael mer än han någonsin kunnat ana.

Kate Winslet gör, med tanke på tidigare nämnda Oscarstatyett såklart en lysande prestation men den skådespelare som jag tycker ger den mest minnesvädra insatsen är David Cross som spelar unge Michael. Filmen igenom är det skickliga skådespelare som ger oss fängslande karaktärer utifrån ett starkt manus. Historien är vävs samman med stor berättarteknisk skicklighet som låter oss följa Michael under flera delar utav hans liv. Mina personliga favoritscener är de som utspelar sig i Hannas enkla lägenhet där hon låter Michael läsa för henne ur böcker han har tagit med sig från skolan. Scenerna är väldigt oskuldsfulla men samtidigt oerhört sensuellt laddade.

The Reader är drama av högsta klass och som verkligen griper tag om en. Stundvis kan dock tempot bli en aning för långsamt, men det är inte så att man hinner tappa intresset och inget man tänker på när filmen är slut. Efter filmen lämnas man framförallt med en fråga som Hanna själv ordar, och som är mycket intressant att fråga sig själv på flera ställen i filmen
- Vad hade du själv gjort?

För att återgå till de förväntningar jag hade på filmen så uppfylldes de i form utav bra skådespelarinsatser och en stark berättelse. Men tanke på alla de nomineringar så vet man oftast att filmen är utav en viss typ och följer en viss mall. The Reader är inget undantag utan en typisk ”vinnare”, och även om detta kan vara på både gott och ont så är den väl värd att ägna två timmar åt.

Pär-Johan Bengtsson