• Svensk titel: Matteusevangeliet
  • Originaltitel: Il vangelo secondo Matteo
  • Speltid (min): 131
  • Release (Bio): 1967-12-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2009-10-14
  • IMDb: Matteusevangeliet

Det är lika bra att säga det direkt; jag kommer inte att redogöra mer för handlingen i Pier Paolo Pasolinis ”Matteusevangeliet” än att säga att det handlar om Jesus liv, från att Maria först blev med barn fram till återuppståndelsen. De flesta bör känna till åtminstone en del av det som händer där emellan, oavsett om ni är troende eller inte. Det är ju faktiskt en del av det man får lära sig i skolan (åtminstone var det så på min tid).

Pier Paolo Pasolini var kanske inte den regissör som folk trodde skulle göra en film såpass trogen förlagan att den 35 år efter premiären skulle utses till ”alla tiders främsta bibliska film” av självaste Vatikanen. I vanliga fall ligger knappast homosexuella, ateistiska kommunister – redan dömda till fängelse för blasfemi – på kyrkans tio-i-topp listor.

Frågan är om inte just Pasolinis ateism är en stor bidragande faktor till att filmen blev såpass nyanserad och framgångsrik. Han chansade och framställde Jesus lite som en revolutionär och det var sannerligen ett lyckat grepp. Att dessutom enbart använda sig av okända skådespelare och amatörer i rollerna lyfter också filmen. Lägg därtill ett underbart svartvitt foto och vackra miljöer och vi börjar närma oss en rättvis bedömning. Faktum är att jag har svårt att sätta ord på den här filmiska upplevelsen, det var mycket länge sedan jag blev så totalt trollbunden framför duken!

Jag kan inte på något sätt kalla mig troende, men jag är fascinerad av bibliska filmer. De är ofta av episka mått, och oavsett vilken religion man tillhör går det inte att neka till att många av historierna i Bibeln gör sig väldigt bra i filmformat då de innehåller både action, drama, spänning och romantik. Tidigare har jag hållt den imponerande ”The Greatest Story Ever Told” som min absoluta favorit. Den hade premiär 1965, dvs ett år efter Pasolinis film, och har en imponerande rollista. Se själva; Max von Sydow som Jesus, Charlton Heston som Johannes döparen, Donald Pleasence som hin håle, Pat Boone som ängel och Telly Savalas, John Wayne, Sidney Poitier, Sal Mineo, Martin Landau, David McCallum och många andra stora namn i andra roller. Nu får dock ”The Greatest Story Ever Told” se sig besegrad och lämna över förstaplatsen till ”Matteusevangeliet”.

Visst, jag har inte glömt filmer som Scorseses mästerliga ”Kristi sista frestelse” eller Mel Gibsons ”Passion of the Christ” (för övrigt inspelad på samma ställe som ”Matteusevangeliet”) men då de ”bara” handlar om en viss del av Jesus liv räknas de inte riktigt, även om de är riktigt bra.

”Matteusevangeliet” är i mitt tycke ett måste för varje filmälskare. Skit samma om du är religiös eller inte, det spelar ingen roll. Detta är en riktigt, riktigt bra film! Jag kan ärligt säga att detta mästerverk, för det är ett mästerverk, är en av de absolut bästa filmerna jag någonsin sett. Ni ser det inte nu, men jag ger den stående ovationer.