In the Loop

• Speltid (min): 106
  • Release (Bio): 2009-10-30
  • Tagline: Things Are About To Spin Out Of Control

Brittisk humor har alltid varit populär i Sverige. Klassiker från Ealing studios och särskilt Monthy Python har många anhängare i vårt land och på senare tid har ”The office” blivit en del av den allmänna referensramen. Det är med utgångspunkt i humortypen i det sistnämnda exemplet som ”In the Loop” anländer till de svenska biograferna. Den pseudodokumentära estetiken känns igen liksom den djupt ironiska känsla som genomsyrar filmens karaktärer och dialog. Men, vad är då nytt? undrar någon. Tja, nytt och nytt vet jag inte, men miljön är det politiska toppskiktet i Storbritannien.

Handlingen kretsar kring den ur regeringens synpunkt sett bekymrande tafatta biståndsministern Simon Foster och hans stab, särskilt den nya hjälpredan, Toby. Ministern gör ett par klumpiga uttalanden som kan tolkas både som att han motarbetar och förespråkar ett eventuellt krig i mellanöstern och plötsligt är han och hans medarbetare indragna i en politisk strid som leder dem ända till Washington. ”In the Loop” målar upp en bild av den internationella toppolitiken som ett smutsigt rävspel där allt går så fort att ingen riktigt kan förstå vad det är som sker. Hur sanningsenlig den skildringen är får vi förmodligen aldrig veta men klart är att även om filmen är någorlunda spännande känns den kanske inte helt trovärdig alla gånger.

Den viktigaste frågan återstår dock, helt enkelt: är filmen rolig? Och, jo då, underhållande är den och några skratt finns allt att hämta men något särskilt är den sannerligen inte. Skådespelarna gör sitt jobb men förutom alltid lika roliga Steve Coogan i en liten men mycket festlig biroll bjuds det inte på något särskilt minnesvärt. Humorn går i stort ut på att de olika karaktärerna går och skäller på varandra med så många och vitsiga svordomar och förolämpningar som möjligt. Det är roligt ibland men givetvis oerhört tunt som själva basen för en komedi, vilket faktiskt är fallet i denna film. Som lättsam kvällsunderhållning fungerar "In the Loop", men särskilt stimulerande blir den aldrig.

Johannes Hagman