Gordos

Det blir alltid lika omtalat och uppmärksammat när en skådespelare genomgår en stor kroppsförändring enbart för att bli trovärdig i en roll. Vanligast är viktförändringar av olika slag och bland de mest berömda exemplen finns Robert De Niro i ”Tjuren från Bronx”, Christian Bale i ”Maskinisten” och nu senast Michael Fassbender i ”Hunger”. Eftersom ”Gordos” handlar om överviktiga människor som försöker gå ned i vikt är det naturligt att det även här finns sådana ”prestationer”. Mest märkbart är detta hos huvudrollsinnehavaren Antionio de la Torre som genomgick en enorm kroppsförändring för att kunna spela Enrique. Och, visst det gör honom trovärdig i sammanhanget och det är intressant att se hur en och samma person kan se så pass annorlunda ut men man frågar sig ändå: till vilken nytta gör Torre detta?

För om man ska gå in jävligt mycket för en roll i sin karriär är det kanske inte ”Gordos” man ska satsa på. Det rör sig nämligen om en helt vanlig och ganska utslätad som försöker få in alltför mycket på alltför lite tid och slutar med att egentligen inte säga någonting som är värt att lyssna på. Ganska länge håller filmen hyfsat och känns trots allt ganska sevärd men när den avslutande halvtimmen består av en lång rad oavbrutna låtsasslut där karaktärerna säger livsvisdomar till sentimental musik tröttnar man rejält. Annars försöker regissören Daniel Sánchez Arévalo (”Mörktblånästansvart”) förhålla sig ironiskt till karaktärerna, handlingen och framförallt samhällets syn på övervikt och bantning. Det funkar väl sådär. Roligt ibland, lyckat ibland men mest bara oengagerat och rätt ointressant.

Johannes Hagman