A Piece of Our Life

• Svensk titel: A Piece of Our Life
  • Originaltitel: Kakera
  • Speltid (min): 107

Bland utbudet på en stor filmfestival finns alltid ett antal filmer av den kategori jag skulle vilja beteckna som typiska festivalfilmer. Kännetecknande för sådana filmer är att det är uppenbart att man förmodligen aldrig hade sett just den här filmen om den inte visats på just den här festivalen. Skälen kan vara olika och ofta finns det ett eller annat guldkorn i ett program men tyvärr består merparten av titlarna i denna kategori av filmer som helt enkelt inte är särskilt bra. ”A piece of our life” är tråkigt nog en sådan film. Man kan förstå varför den finns med i programmet: det är en söt (för söt) historia om ett par egna (”tokiga”) och ensamma personer som finner kärleken hos varandra. Denna gång kryddas kärlekshistorien av att de båda älskande är unga kvinnor i det traditionellt sätt väldigt normativa japanska samhälle som genomgått enorma förändringar de senaste decennierna.

Problemet är att ”A piece of our life” helt saknar känsla för tonlägen och konsten att hålla samman en berättelse. Hade filmen klippts ned till 80 minuter (istället för 110 som nu) och därmed gjort narrativet mer fokuserat och laddat hade filmen kunnat bli en mysig och finstämd upplevelse. Nu är den frustrerande och tjatig i sina ständiga upprepningar och banal i sin framställning av kärleksaffärens förutsägbara vändningar. Dessutom är skådespeleriet ojämnt och aktörerna tillåts ägna sig åt överdrivna gester och utbrott på ett sätt som sänker trovärdigheten.

Att det är en debutregissör märks på en del omotiverade och klumpiga inslag som när en läskflaska i luften förvandlas till en fult animerad tvehövdad duva för att symbolisera karaktärernas förening i kärleken. Musiken, skriven och framförd av före detta Smashing Pumpkins-medlemmen James Iha, kan möjligtvis locka några åskådare till filmen. Den är visserligen rätt trevlig i sig men känns väldigt förutsägbar och tillför inte filmen något. ”A piece of our life” är inte värdelös men ganska onödig.

Johannes Hagman