Fish Tank

• Speltid (min): 123
  • Release (Bio): 2010-01-08

Regissören och manusförfattaren Andrea Arnolds långfilmsdebut ”Red road” från 2006 var en väl konstruerad på gränsen till utstuderad karaktärsstudie och skildring av det moderna övervakningssamhället. I sin nya film, den hyllade ”Fish tank”, har Arnold tagit ett kliv rakt in i den för brittisk film så viktiga genren diskbänksrealism, och hon gör det med den äran. De inslag i storyn som gjorde att den tidigare filmen kändes så uppenbart skriven är här nästan helt borta. Istället präglas ”Fish tank” av ett mer oförutsägbart och vardagsgrundat berättande som gör hastiga tempoväxlingar i takt med huvudpersonens, femtonåriga Mia, känslomässiga svängningar. Fotot består, enligt nuvarande konvention, av relativt långa tagningar filmade med skakig handkamera och registrerar de slitna arbetarklassmijöerna med stor närvaro.

Mia har stora problem i livet och tycks vara osams med både jämnåriga, familj och samhällsinstitutioner. Hon vill bli dansare men har svårt att fokusera sin energi på rätt saker, hon vill få kontakt med andra människor men har svårt att släppa på sin oerhörda integritet. När hennes mamma tar hem den till synes perfekta Connor, spelad av atletiska Michael Fassbender som slog igenom i ”Hunger” häromåret, förändras hennes tillvaro totalt. Skådespeleriet är utmärkt från samtliga inblandade och särskilt Katie Jarvis i huvudrollen övertygar oerhört. Det är fantastiskt hur bra en amatörskådespelare kan vara om hon får bra regi, och det är uppenbart att så är fallet här.

”Fish tank” har visserligen få attribut som särskiljer den från den genomsnittliga filmen gjord inom den socialrealistiska skolan men känslan i miljöskildringen och särskilt de väl utvecklade karaktärerna engagerar och berör. Att den på ett så självklart sätt skildrar en värld full av hiphop och streetdance känns dessutom uppfriskande. Arnold har visserligen en bit kvar innan hennes verk når de poetiska dimensioner som Dardennebrödernas filmer rör sig i, men hon visar med ”Fish tank” att hon är på god väg. Detta kan mycket väl vara en av det nya årets höjdpunkter och jag råder alla som har möjlighet att se den.

Johannes Hagman