Sin nombre

• Speltid (min): 96
  • Release (Bio): 2009-12-18

”Sin nombre” (ung. ”Utan namn”) är en mexikansk-amerikansk samproduktion som försöker belysa två av de största problemen som Centralamerika möter idag, nämligen den stora emigrationen till USA och den allt mer utbredda gängkriminaliteten. Filmen utspelar sig i ett flertal länder och tycks vilja ge en sanningsenlig och ärlig bild av situationen utan att alltför mycket anpassa sig till normer om hur en berättelse bör utvecklas. Det går, kort sagt, riktigt dåligt för alla inblandade och åskådaren får en ganska hopplös bild av framtiden i en region som under lång tid präglats av politiska motsättningar och fattigdom. Det är både intressant och gripande att se hur stora skaror av desperata lyckosökare klamrar sig fast på vagnstaken på väg mot det förlovade landet i norr. Även gangsterdelen av filmen har sina poänger men då denna problematik har behandlats både tidigare och bättre skulle jag kanske önska att man helt hade fokuserat på flyktingmigrationen.

Filmen som sådan är välgjord på alla plan och man märker att filmskaparna haft en viss budget att tillgå under inspelningen. Foto, ljud och skådespelarinsatser är proffsiga och miljöskildringen känns trovärdig. Allt är sålunda upplagt för en mycket bra film om det inte varit för ett betydande problem. Hela produktionen känns nämligen trots avsaknaden av lyckligt slut som väldigt strömlinjeformad och opersonlig. Man köper det man ser men samtidigt känns allt från kamerarörelser till musik så bekant att det lägger sig som en hinna mellan filmen och betraktaren. ”Sin Nombre” är fortfarande intressant, viktig och stundtals gripande men med en mer koncentrerad iscensättning hade man kunnat nå bra mycket längre. Nu blir det ”bara” en sevärd film som snarare är minnesvärd för sin skildring av en grupp flyktingars väg mot USA än som film betraktad.

Johannes Hagman